Kırsal kesimde öğrenim gören 5. sınıf öğrencilerine yönelik matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrencilerin problem çözme, motivasyon ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanlar Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERNA YİĞİT

Danışman: Mustafa Gök

Özet:

Bu çalışmanın amacı matematiksel modelleme etkinliklerinin kırsal kesimdeki 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisi, matematiksel motivasyon ve matematiğe yönelik tutumlarında etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada uygun/kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış olup, araştırmanın örneklemini Van'ın Muradiye ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Problem Çözme Becerisi Ölçeği, Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği ve Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeği'nin motivasyon kısmı temel alınarak hazırlanmış Matematik Motivasyon Ölçeğinin uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Ayrıca matematiksel modelleme etkinlikleri deneyimine ilişkin öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS programı ile çözümlenmiştir. Kırsal kesimde öğrenim gören beşinci sınıf öğrencilerinde matematiksel modelleme uygulamalarının; öğrencilerin problem çözme becerisi, matematiksel motivasyon ve matematiğe yönelik tutum açısından ön test son test puanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmadığı tespit edilmiştir. Ancak alt boyutlarda bazı artışlar olduğu tespit edilmiştir. Problem çözme becerisi alt boyutlarından anlama, uygulama, değerlendirme artış meydana geldiği görülmüştür. Matematik dersine yönelik motivasyon alt boyutlarından içsel hedef yönelimli, dışsal hedef yönelimli, öğrenme inancı, öz yeterlik düzeylerinde artış meydana geldiği görülmektedir. Matematik dersine yönelik tutumda hoşlanma alt boyutunda artış meydana geldiği görülmektedir. Matematiksel modelleme etkinliklerinin kırsal kesimde öğrenim gören öğrencileri destekleyecek şekilde yeniden yapılandırılarak daha uzun soluklu çalışmalar yapılması önerilmektedir.