Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kübra Elif ŞEN
Danışman: Onur Şatır
Özet:
Bilgisayar teknolojinin
hızla geliştiği çağımızda peyzaj mimarlığı dahil olmak üzere birçok disiplinde
farklı amaçlarla kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Sanal gerçeklik ortamları
da bu sistemlerden biridir. Sanal gerçeklik tarihi çok eskilere dayanmasına
rağmen günlük yaşantımıza çok kısa bir zaman önce girmiştir. Mimari sunumlarda
sıklıkla kullanılmaya başlanan bu sunum tekniği kullanıcıya gerçeklik hissini
çok iyi yansıttığından dolayı tercih edilme oranı giderek artmaktadır.
Bu tez kapsamında Van İli
İpekyolu Merkez İlçesinde Şerefiye Mahallesi’nde şu anda mevcut olan Van
Hükümet Konağı, Beşyol Meydanı ve Dabbağoğlu Parkı’nı da kapsayan yaklaşık 28
dönümlük bir alanda kent meydanı tasarımı yapılması planlanmıştır. Tasarım
aşamasına geçmeden önce bölgede alanı sık kullanacağı düşünülen kesime bir ‘Van
Kent Meydanı Kullanım Anketi’ başlıklı anket uygulanmış bu anket sonuçları
sayesinde kullanıcıların alanda bulunmasını istedikleri tasarım ögeleri
belirlenmiştir. Anket sonuçlarından yola çıkarak tasarlanan 3 farklı kent
meydanı tasarımı oluşturulmuştur. Bu projelerden CAD ve animasyon programları
kullanılarak 3B görseller elde edilmiştir. İlk olarak her proje için farklı bakış
noktalarından fotoğraf render görüntüleri, daha sonra aynı bakış noktalarından
ve göz mesafesi yüksekliğinden panoramik render görüntüleri elde edilmiştir.
‘Kent Meydanı Beğeni
Anketi’ başlıklı anket uzman kişilere uygulanmıştır. Anket uygulanırken
fotoğraf render görüntüleri bilgisayar üzerinden, VR render görüntüleri ise VR
gözlük üzerinden sunulmuştur. Anket sonuçlarından elde edilen veriler SPSS
programında analiz edilmiştir. Bu çalışmada fotoğraf render sunum sistemi ile
VR render sunum sistemi karşılaştırılmış aynı zamanda tasarlanan 3 proje
arasında da beğeni farkına bakılmıştır. Sonuç olarak istatistiksel olarak
anlamlı bir fark çıkmamasına rağmen sayısal olarak VR sunum sisteminin algısal
bir farklılık yarattığını söyleyebiliriz. Aynı zamanda 3 proje arasında da
anket sorularının ortalamasına bakıldığında Proje 3 en çok beğenilen proje
olmuştur. Bu bulgular bağlamında VR sunum sistemlerinin gerçeklik hissinden
yararlanmanın kullanıcı ve tasarımcı açısından zamandan ve paradan tasarruf
sağladığını söyleyebiliriz.