Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FUAT AYDOĞDU
Danışman: Selami Tanrıverdi
Özet:
Öz
Bu araştırmada öğretmenlerde çözüm odaklı düşünme ile
mutluluk ilişkisinde sürekli umut ve yaşam doyumunun aracı etkisinin
belirlenmesine yönelik bir modeli test etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini
2019 - 2020 eğitim öğretim yılında Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Muş
merkez ve ilçelerinde bulunan okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise ve Rehberlik
ve Araştırma Merkezleri’nde görev yapan 479’u kadın, 307’si erkek olmak üzere toplam
786 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada toplanan veriler, Çözüm Odaklı
Düşünme Envanteri, Sürekli Umut Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Oxford Mutluluk
Ölçeği Kısa Formu ile elde edilmiştir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen
araştırmada verilerin analizi için SPSS Statistics 25 ve AMOS 24 programları
kullanılmıştır. Araştırma kapsamında önerilen model, yapısal eşitlik
modellemesi ile test edilmiş ve kabul edilebilir uyum değerleri ile
doğrulanmıştır. Araştırma kapsamında yapılan fark istatistiklerine göre
öğretmenlerin çözüm odaklı düşünce ve tüm alt boyutları, sürekli umut, yaşam
doyumu ve mutluluk düzeyleri istenilen sosyal ilişkilere sahip olma durumuna
göre farklılaşmıştır. Öğretmenlerin çözüm odaklı düşünce alt boyutlarından
problemden ayırma, kaynakları harekete geçirme boyutları ile yaşam doyumu
düzeyleri cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
farklılaşmıştır. Modelde, çözüm odaklı düşünce ile mutluluk ilişkisinde erkek
örnekleminde sürekli umut ve yaşam doyumunun kısmi aracılığı, kadın
örnekleminde ise tam aracılık rolü saptanmıştır. Buna göre araştırmada
öğretmenlerin çözüm odaklı düşünme düzeyinin sürekli umut ve yaşam doyumu
düzeyleri üzerinde, bunların da mutluluk üzerinde anlamlı birer yordayıcı
olduğu belirlenmiştir. Çözüm odaklı düşünce ile mutluluk arasında modelde
belirlenen dolaylı etkinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Bulgular alanyazın
kapsamında tartışılmış araştırmacı ve uygulayıcılara çeşitli öneriler
sunulmuştur.
Anahtar sözcükler:
çözüm odaklı düşünce, sürekli umut, yaşam doyumu, mutluluk, öğretmenler.