Üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının acil uzaktan eğitim dönemindeki dijitalleşme durumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdullah AĞIRTAŞ

Danışman: Hayati Çavuş

Özet:

Covid-19 salgınının Çin'de ortaya çıkmasından sonra bütün dünyaya yayılarak bir pandemiye dönüşmesinin ardından birçok ülkede acil uzaktan eğitim süreci başlamıştır. Birçok eğitim kademesinde olduğu gibi üniversiteler de acil uzaktan eğitimle eğitimlerine devam etmeye çalışmıştır. Bu çalışmada öğretim elemanlarının Covid-19 dönemindeki dijitalleşme durumları incelenmiştir. Çalışmada, analiz tekniği olarak nicel ve nitel boyutların birlikte bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Tasarım olarak ise Cresswell'in eşzamanlı dönüşümsel tasarımı kullanılmıştır. Nitel çalışmadan elde edilen sonuçlar nicel çalışmadan elde edilen verilerle birlikte değerlendirilmiştir. Çalışmanın nicel boyutunda Doğu Anadolu'da bir devlet üniversitesinde 2020-2021 yılları arasında görev yapan 201 öğretim elemanın dijitalleşme durumları, Covid-19 pandemi döneminde yapılan acil uzaktan eğitim bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış Acil Uzaktan Eğitim Formu ile aynı üniversitede ve aynı yıllar arasında 10 öğretim elemanının, acil uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları deneyim ve teknoloji kullanımı ile ilgili bilgiler elde edilmiştir. Toplanan veriler çalışmanın nitel boyutunda, olgubilim yöntemi ile analiz edilmiş, bu kapsamda öğretim elemanlarının, pandemi öncesi ve süreci için kullandıkları materyal, teknoloji bilgileri ve dijitalleşme durumları ile sürecin bu durumlara etkisine yönelik görüşleri raporlanmıştır. Alınan bilgiler öğretim elemanlarının bazı demografik özelliklerine göre incelenmiştir. Ayrıca yapılan çalışma sonucunda öğretim elemanlarının genel dijitalleşme düzeylerinin ortalamanın üstünde olduğu tespit edilmiştir. Öğretim elemanlarının yaşa, görev yapılan birime, unvana, mezuniyet derecesine göre dijitalleşme düzeyinde farklılık elde edilmiştir. Acil uzaktan eğitim süreciyle ilgili sorulan soruların cevaplarına göre öğretim elemanlarının dijitalleşme düzeylerinde farklılaşmalar olduğu görülmüş ve raporlanmıştır.