ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE DİN EĞİTİMİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müslüm COŞAR

Danışman: Mahmut Dündar

Özet:

Özel gereksinimli bireylere yönelik din eğitiminin araştırıldığı bu tez, giriş ve dört ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde kapsam, problem, amaç ve önem ortaya konmuş ve araştırma yönteminden bahsedilmiştir. Birinci bölümde din eğitimi bilimi ve özel gereksinimli bireylere dair kuramsal tanımlamalara yer verilmiştir. İkinci bölümde özel eğitim ve din eğitimi bilimlerinin multidisipliner birlikteliğini ortaya koyan bir yaklaşım sergilenmiştir. Ayrıca bu bölümde özel eğitim ve din eğitimi alanlarında uzman olan eğitimcinin varlığıyla ilgili detaylar ve bahsi geçen uzman eğitimcinin varlığının özel gereksinimli bireylere katkıları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde İslam’ın temel kaynaklarında özel gereksinimli bireylerin durumu incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise özel gereksinimli bireylerde din eğitimi geniş bir perspektif dâhilinde ele alınmaya çalışılmıştır.

Araştırma sonucunda ortaya çıkan teorik bilgi, ayrıntılı bir şekilde irdelenerek değerlendirilmiş ve özel gereksinimli bireylerde din eğitimine dair sorunlara cevaplar aranmaya gayret edilmiştir. Elde edilen teorik bilgiler ışığında “Özel gereksinimli bireylerde din eğitimi nasıl olmalıdır?” ana sorunu altında bütün alt sorunlara dair gerekli önerilerde bulunulmuştur. Bu bağlamda özellikle değinilmesi gereken en önemli sonuç özel gereksinimli bireylerin özel gereksinim alanları dikkate alınarak özel gereksinim alanlarına özgü araç-gereç ve materyallerle desteklenmiş eğitim ortamında özel eğitim ve din eğitimi formasyonu almış uzman tarafından eğitilmesinin bir gereklilik olduğu sonucudur.