Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Samet ERGÜN
Danışman: Yalçın Karaca
Özet:
ÖZET
Doğu Karadeniz Bölgesi’nin önemli
kentlerinden biri olan Bayburt, ilkçağlardan günümüze kadar birçok uygarlığa ev
sahipliği yapmış ve büyük kültürlerin beşiği olmuştur. Bayburt ve yöresi,
Türklerini Anadolu’da ilk fethettikleri ve yerleştikleri bölgelerdendir. Doğu
ile Karadenizi arasındaki bir bölgede olması nedeniyle, hem doğu hem de
karadeniz kültüründen etkilenen Bayburt’ta, Bizans, Akkoyunlu, Selçuklu ve
Osmanlı Kültürleri derin izler bırakmıştır.
Yaşadığımız topraklarda bin yılı
aşkın süre varlığını sürdürmüş Bizans İmparatorluğu, 1453’te Fatih Sultan
Mehmet’in başkent Konstantinopolis’i almasıyla siyasi varlığını tamamlamış
ancak Bizans İmparatorluğu dinsel, yönetsel ve kültürel birikimini kaybetmemiş
sadece yeni güce devretmiştir.
Tanzimat Fermanı (1839) ile
Osmanlı himayesi’nden vatandaşlık sınıfına geçen Gayrimüslimler’in hakları
artırılmış, kiliselerden toplanan vergiler kaldırılmış, dinsel topluluklara
kendilerini yönetebilme, okul ve ibadet yerlerini inşa edebilme olanağı
sağlanmıştır.
Tanzimat ve Islahat Fermanları (
1856) sonrası Gayrimüslimlere tanınan yeni ibadet yerleri yapabilme hakkı ile
Gayrimüslimler’in, görülmedik yoğunlukta imar etkinliğine girdikleri
gözlenmektedir.
Bu çalışmamızda amacımız,
Bayburt’taki Hıristiyan Dini Mimarisi’ni belgelemek, yapıların gerek plan ve
mimari, gerekse süslemeleri bakımından incelenerek belli bir çerçeveye
oturtulmasını sağlamak ve günümüzdeki durumlarını tespit edebilmek amacını
taşımıştır.
Bu amaçlar doğrultusunda
yaptığımız çalışma sonucu; Bayburt’taki Hıristiyan Dini Mimairisi’ne ait bizim
tespit edebildiğimiz on altı kilise yapısı incelenmiştir. Bu yapıların on beş
tanesi Bayburt Merkez ilçede, bir tanesi ise Demirözü ilçesinde inşa
edilmiştir. Bir kısmı temel seviyede de olsa günümüze gelebilen on yapı
çalışmamızın sınırlarını oluşturmuştur. Günümüze gelemeyen altı yapı ise
kaynaklarda ulaşabildiğimiz ve yerinde yaptığımız araştırmalarımız sonucu elde
ettiğimiz bilgiler doğrultusunda tanıtılmaya çalışılmıştır. Günümüze dört
duvarı ile birlikte gelebilen on yapının ölçüsü alınarak plan çizimleri
gerçekleştirilmiştir.
Konumuz kapsamına giren
kiliselerin ayrıntılı arazi çalışmaları yapılarak plan çizimleri gerçekleştirilmiştir.
Görsel zenginlikle desteklenerek detaylı anlatımlarla tanıtılan kiliselerin son
durumları ortaya konulmuştur.
Bölgedeki kilise yapılarının plan
tipolojisi; nef sayısı, üst örtü ve taşıyıcı sistemlerine göre
sınıflandırılmıştır. Tipolojik olarak; bazilika plan tipinde inşa edildikleri
ortaya çıkartılmıştır.
Yapılan kütüphane ve arazi
çalışmalarında karşılaşılan en önemli sorun kaynak yetersizliği ve yapıların
kaderine terk edilmiş olmasıdır. Bu yapıların planları çizilmiş ve tasvirleri
yapılarak, fotoğrafları çekilmiştir.
Şu anda üzerinde yaşadığımız
topraklarda oluşmuş bir sanat ve uygarlık ürünleri olarak var olan bu tarihi
eserler, kültürel mirasımız içerisinde yer almaktadır. Geçmişte olduğu gibi
bugünde bu değerlere, hak ettikleri önemin verilmesi düşüncesindeyiz.