Birlikte Öğretim Yoluyla Öğretmenlerin STEM Pedagojik Alan Bilgilerini Geliştirme


Tarkın Çelikkıran A. (Yürütücü), Tüysüz M., Kondakçı E., Dinç D.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2022
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2024

Proje Özeti

Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki yeterlikler ve beceriler, öğretim sürecinin niteliği ile öğrencilerin başarısı üzerinde etkili olduğundan, bu becerilerinin desteklenmesi bir gerekliliktir. Öğretim programları zaman zaman bilimsel çalışmalar ışığında ve toplumun gereksinimleri doğrultusunda güncellenerek eğitim sistemine yeni yaklaşımlar dahil edilmektedir. Bunlardan bir tanesi de güncel Fen Bilimleri Öğretimi Programında (MEB, 2018) yer alan STEM eğitimi yaklaşımıdır. Okullarda STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) eğitiminin etkili bir şekilde gerçekleştirmesi için öncelikle öğretmenlerin, STEM eğitimine yönelik planlama, öğretimi uygulama ve değerlendirme alanlarında bilgi ve beceri yönünden desteklenmesi gereklidir. Bir başka deyişle STEM Pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Alan yazında öğretmenlerin birlikte öğretim modelleri ile desteklenmelerinin, sınıflarında etkili öğretim becerilerini kullanmalarına katkı sağlayan bir süreç olduğu ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı da birlikte öğretim uygulamalarına dayalı STEM eğitiminin fen bilimleri öğretmenlerinin STEM pedagojik alan bilgilerine ve öz yeterliklerine katkılarını incelemektir. Fakülte öğretim üyeleri ve fen bilimleri öğretmenlerinin birlikte öğretim yaklaşımı içerisinde STEM ders planı hazırlama ve öğretim sürecindeki deneyimlerinin öğretmenlerin STEM pedagojik alan bilgisi ve öz yeterliklerine katkısına odaklanılan bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak gerçekleştirilecektir. Araştırma Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yürütülmekte olan “Fen Öğretiminde Disiplinler arası Eğitim” isimli yüksek lisans dersi kapsamında yürütülerek fen bilimleri öğretmenlerine yönelik birlikte öğretim yöntemiyle STEM eğitimi planlanacak ve uygulanacaktır. Araştırma sürecince, iki fen eğitimcisi birlikte öğretim uygulamalarına dayalı STEM eğitimi ile fen bilimleri öğretmenlerine STEM etkinlikleri planlama ve öğretim sürecindeki uygulamaları için danışmanlık verilecektir. Araştırmada veri toplama araçları olarak birlikte öğretim uygulamaları öncesi ve sonrasında  İçerik Gösterim formu (Content Representation, [CoRe]) ve  yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılacaktır. Ayrıca birlikte öğretim sürecindeki ders planlama oturumlarına dair ses kayıtları ve öğretmenlerin planladıkları STEM derslerini görev yaptıkları okullardaki uygulamalarına yönelik gözlem notları kullanılacaktır. Çalışma sonucunda elde edilecek bulgular ışığında STEM ve öğretmen eğitimi alanına öneriler sunulacaktır.