Okul Öncesi Öğretmenlerinin Merhamet Düzeyleri ile Çocuklar İçin Kullandıkları Mutluluk Artırıcı Stratejilerin İncelenmesi


Şahin Sak İ. T., Güngör C.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2024

Proje Özeti

Merhamet kişinin, acıyı hafifletmek için empati kurmasını, bunun sonucunda da harekete geçmesini sağlar. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içerisinde öğrencileri ile kurdukları ilişkinin, öğrenme sürecinde belirleyici bir rolü olduğu ve kişinin merhamet düzeyinin bir yansıtıcısı olabileceği düşünülmektedir. Özellikle çocuğun kişiliğinin temelini oluşturan okul öncesi dönemde çocukların ilk fark ettiği duygulardan birinin mutluluk olduğu düşünüldüğünde, öğretmenin çocukların mutlu olmalarına ve kendilerini iyi hissetmelerine yönelik uygulamaları, merhametin özellikle başkalarına merhamet boyutuyla yakından ilişkili olabilir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin merhamet düzeyleri ile çocuklar için kullandıkları mutluluk artırıcı stratejilerin incelenmesidir. Tarama modelinde yürütülecek olan bu çalışmanın örneklemini Van ilinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilecek 200 okul öncesi öğretmeninden oluşacaktır. Basit seçkisiz örnekleme yönteminde her bir birim eşit ve birbirinden bağımsız bir seçilme şansına sahiptir ve bu yöntem, evreni temsil edecek en iyi örneklemin seçilmesinde en geçerli yoldur. Çalışmanın verileri, Yetişkin Merhamet Ölçeği (Nas ve Sak, 2022) ile Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklar İçin Kullandıkları Mutluluk Artırıcı Stratejiler Ölçeği (Bakkaloğlu, Eryılmaz ve Sapsağlam, 2019) aracılığıyla toplanacaktır. Veri toplama aşaması tamamlandıktan sonra veriler istatistik programına aktarılarak normal dağılım gösterip gösterilmediği incelenecek ve buna bağlı olarak parametrik veya nonparametrik (parametrik olmayan) testler kullanılarak analiz edilecektir.