Coşkun M. K., Şimşek U.(Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2021
Bireylerde
gerçekleşen öğrenmelerin büyük bir kısmının görme duyusu aracılığı ile elde
edildiği düşünüldüğünde, görme yetersizliği olan öğrencilerin özellikle
görselliğin ön planda olduğu Sosyal Bilgiler dersine ait konu ve kavramları
öğrenmede oldukça dezavantajlı durumda olduğu düşünülmektedir. Karşılaşılan bu
sorunları çözebilmek için, görme yetersizliği olan öğrencilere uygun öğretim
materyalinin geliştirilmesi ve etkinliklerde öğrenci ihtiyaçlarına cevap
verebilecek öğretim yöntem tekniklerinin seçilmesi son derece önemlidir.
Bu
projenin amacı; ilköğretim 5, 6 ve 7. sınıf görme engelli öğrencilerin Sosyal
bilgiler dersine yönelik;
5. sınıf
öğrenme alanlarından Ünite 3: İnsanlar,
Yerler ve Çevreler; (Haritayı Tanıyorum, İklim ve Yaşamım, Nerede Yaşanır,
Afetler ve Çevre Sorunları, Afetlerin İnsan Üzerindeki Etkileri. Ünite 5: Üretim Dağıtım ve Tüketim;
Yaşadığım Yerdeki Ekonomik Faaliyetler, Ekonomi ve Yaşamım, Üretim Serüveni),
6. sınıf
öğrenme alanlarından, Ünite 2:
Yeryüzünde Yaşam; (Dünyanın Neresindeyiz?, Kutuplardan Ekvatora Değişen
Yaşam, Eşsiz Ülkem Türkiye, Türkiye’de İklimler, Ünite 4: Ülkemizin Kaynakları; Ülkemizde Ekonomik Faaliyetler ),
7.sınıf
öğrenme alanlarından Ünite 2: Ülkemizde
Nüfus; (Ülkemizde Nüfusun Dağılışı, Nüfusumuzun Özellikleri) yer alan Sosyal
Bilgiler kavramlarına yönelik öğretim modeli geliştirmek ve geliştirilen bu modelin
kullanışlılığını ve kavram öğrenimine etkisini araştırmaktır.
Projede Tasarım
Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılacak ve proje üç ana aşamadan
oluşacaktır. İlk aşama olan ihtiyaç analizinde görme yetersizliği yaşayan
öğrencilerin sosyal bilgiler öğrenimi konusundaki bireysel öğrenme ihtiyaçlarını
tespit etmeye yönelik durum çalışması yapmaktır. Bu kapsamda ihtiyaç analizi;
sınıf içi gözlemler ve yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla yapılacaktır.
İkinci aşamada birinci aşamada tespit edilen sorun ve ihtiyaçları gidermek
amacıyla bireysel ihtiyaçlara uygun öğretim modeli tasarlanacaktır. Son aşamada
ise uygulanan öğretim modelinin kullanışlılığı, uygulanabilirliği ve kavram
öğrenimine olan katkısı sınıf içi gözlemler, yarı-yapılandırılmış öğrenci
görüşmeleri ve başarı testleri ile değerlendirilecektir.