Ortaokul 5., 6., ve 7. Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Bir Öğretim Tasarımı Geliştirme ve Değerlendirme


Creative Commons License

Coşkun M. K., Şimşek U.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2018
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2021

Proje Özeti

Bireylerde gerçekleşen öğrenmelerin büyük bir kısmının görme duyusu aracılığı ile elde edildiği düşünüldüğünde, görme yetersizliği olan öğrencilerin özellikle görselliğin ön planda olduğu Sosyal Bilgiler dersine ait konu ve kavramları öğrenmede oldukça dezavantajlı durumda olduğu düşünülmektedir. Karşılaşılan bu sorunları çözebilmek için, görme yetersizliği olan öğrencilere uygun öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkinliklerde öğrenci ihtiyaçlarına cevap verebilecek öğretim yöntem tekniklerinin seçilmesi son derece önemlidir.

Bu projenin amacı; ilköğretim 5, 6 ve 7. sınıf görme engelli öğrencilerin Sosyal bilgiler dersine yönelik;

5. sınıf öğrenme alanlarından Ünite 3: İnsanlar, Yerler ve Çevreler; (Haritayı Tanıyorum, İklim ve Yaşamım, Nerede Yaşanır, Afetler ve Çevre Sorunları, Afetlerin İnsan Üzerindeki Etkileri. Ünite 5: Üretim Dağıtım ve Tüketim; Yaşadığım Yerdeki Ekonomik Faaliyetler, Ekonomi ve Yaşamım, Üretim Serüveni),

6. sınıf öğrenme alanlarından, Ünite 2: Yeryüzünde Yaşam; (Dünyanın Neresindeyiz?, Kutuplardan Ekvatora Değişen Yaşam, Eşsiz Ülkem Türkiye, Türkiye’de İklimler, Ünite 4: Ülkemizin Kaynakları; Ülkemizde Ekonomik Faaliyetler ),

7.sınıf öğrenme alanlarından Ünite 2: Ülkemizde Nüfus; (Ülkemizde Nüfusun Dağılışı, Nüfusumuzun Özellikleri) yer alan Sosyal Bilgiler kavramlarına yönelik öğretim modeli geliştirmek ve geliştirilen bu modelin kullanışlılığını ve kavram öğrenimine etkisini araştırmaktır. 

Projede Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılacak ve proje üç ana aşamadan oluşacaktır. İlk aşama olan ihtiyaç analizinde görme yetersizliği yaşayan öğrencilerin sosyal bilgiler öğrenimi konusundaki bireysel öğrenme ihtiyaçlarını tespit etmeye yönelik durum çalışması yapmaktır. Bu kapsamda ihtiyaç analizi; sınıf içi gözlemler ve yarı-yapılandırılmış görüşme yoluyla yapılacaktır. İkinci aşamada birinci aşamada tespit edilen sorun ve ihtiyaçları gidermek amacıyla bireysel ihtiyaçlara uygun öğretim modeli tasarlanacaktır. Son aşamada ise uygulanan öğretim modelinin kullanışlılığı, uygulanabilirliği ve kavram öğrenimine olan katkısı sınıf içi gözlemler, yarı-yapılandırılmış öğrenci görüşmeleri ve başarı testleri ile değerlendirilecektir.