Dikmen S.(Yürütücü), Çabuk S. N., Nefeslioğlu H. A., Tün M., Pekkan E., Kaplan O., et al.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Bu projenin amacı, bir deprem esnasında esasen meydana gelen
doğa olayının anlaşılmasını sağlamak ve müteakiben birey üzerindeki bilgi eksikliğine bağlı korkuyu indirgemek ve olay
öncesi, anı ve sonrasında alınması gereken önlemler açısından bir farkındalık
oluşturmaktır.
Projenin öncelikli hedef kitlesini, sosyo-ekonomik düzeyi
ortalamanın altında Eskişehir il sınırları içinde yer alan Bozdağlar ve Sakarya
Eğitim Bölgesinde bulunan ortaokullarda eğitim gören 7. sınıf öğrencilerinden
seçilecek toplam 60 kişi oluşturacaktır. Öğrencilerin seçimi tamamen Eğitim
Bölgelerinin bağlı olduğu Tepebaşı İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü’ne
bırakılacaktır. Ayrıca, öğrencilerin katılım sağlayacağı okullarda görev yapan
Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler öğretmenleri de projenin hedef kitlesine dahil
edilmiştir.
Proje kapsamındaki tüm etkinlikler Eskişehir Teknik
Üniversitesi, Yer ve Uzay Bilimleri Enstitüsü’nün imkanları dahilinde
gerçekleştirilecektir. Etkinliklerde, alanında her biri uzman olan Yer ve Uzay
Bilimleri Enstitüsü çalışanlarından oluşan bilim insanları görev alacaktır.
Uzmanlar tarafından Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerine yönelik 8
alt-etkinlikten oluşan bir seminer verilecektir. Eğitmenler, öğrencilere tartışma, benzetim, tahmin et-gözle-açıkla, deney vb. farklı yöntemlerle
yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini sağlayacakları 10 alt-etkinlik gerçekleştirecektir.
Projede iki ayrı etkinlik dönemi planlanmış olup, her bir
etkinlik dönemi 3 etkinlik gününden oluşmaktadır. Birinci Etkinlik Dönemi’ne
(16-17-18 Eylül 2024), Bozdağlar Eğitim Bölgesi’nde bulunan bir ortaokuldan 30
öğrenci, İkinci Etkinlik Dönemi’ne (14-15-16 Ekim 2024) ise Sakarya Eğitim
Bölgesi’nde bulunan bir ortaokuldan 30 öğrenci katılım sağlayacaktır.
Öğrencilere deprem afeti farkındalığı konusunda hazır
bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi amacıyla etkinliğin ilk ve son günü sırasıyla bir ön test ve son test uygulanacaktır.
Projeye katılan öğrencilerin proje hakkındaki gözlemlerini ortaya koymak
ve uygulanan etkinlikler çerçevesinde bilişsel ve duyuşsal alanlardaki
kazanımlarının düzeyini belirlemek amacıyla tüm etkinliklerin tamamlanmasının
ardından okulları ziyaret edilerek kendilerine verilen ödevleri
değerlendirilecektir.
İçerisinde öğretmen eğitimi de barındıran projenin
sonunda katılımcı öğrenciler yerkabuğunun yapısından başlayarak, depremi ve
depremin oluşum mekanizmasını tanımlayabilecek, deprem sonucunda oluşabilecek
zararlar ile bu zararlardan korunma yollarını, deprem anı doğru tahliye ve
davranış becerilerini kazanmış olacaklardır.