Elektrikli Araç Uygulamaları için Üç Fazlı Aktif Güç Filtresi ile Lyapunov Tabanlı Harmonik Kompanzasyonu


Çelik D. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Eylül 2021
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2022

Proje Özeti

Yüksek teknolojili yüklerin ve elektrikli araç (EA) şarj istasyonlarının artması ile birlikte aktif güç filtreleri (AGF) güç iletiminde ve dağıtımında giderek daha önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Bu bağlamda, bu proje çalışmasında, EA uygulamaları ve elektrik şebekesinin bir ara yüzünü oluşturan üç fazlı bir AGF’ ler için Lyapunov tabanlı bir kontrol algoritması önerilerek harmonik kompanzasyonu ve depolama elemanlarının şarj edilmesi planlanmaktadır. Geliştirilecek kontrol algoritması, çeşitli doğrusal olmayan yük grupları ve şebeke harmonikleri altında test edilerek harmonik azaltma yeteneği doğrulanacaktır. Ayrıca, DA-bağ kapasitör boyutunu artırmadan DA-bağ gerilim salınımlarını düzenlemek ve kapasitör şarjı için Lyapunov tabanlı oransal integral (PI) yığılma önleyici (anti-windup-AW) kontrolünün kullanılması hedeflenmektedir. Lyapunov tabanlı kontrol algoritması ile: i) kaynak akımlarının toplam harmonik bozulmasını (THB) önerilen IEEE-519 limitlerinin altında tutmak, ii) etkili ve iyi harmonik elimine özelliğine sahip Lyapunov tahmincisi ile referans akım ve gerilim sinyallerinin elde etmek, iii) DA-bağ kapasitör gerilimi için Lyapunov tabanlı PI-AW kullanarak iyi dinamik performans elde etmek ve iv) Lyapunov tahmincisi tabanlı ortogonal sinyal üretimini kullanarak herhangi bir yüksek geçişli veya düşük geçişli filtre ihtiyacının ortadan kaldırılmak gibi çeşitli iyileştirmeler, yenilikler ve özelliklerle kapsamlı çözümler sunulması planlanmaktadır. Ayrıca, önerilen kontrol algoritması tarafından sağlanan iyileştirmeleri incelemek ve performans değerlendirmesi için seçilecek mevcut bir çalışma ile kapsamlı bir karşılaştırma ve analiz gerçekleştirilecektir. Önerilen kontrol algoritmasının fizibilitesi ve etkinliği, PSCAD/EMTDC yazılım programı ve DSP tabanlı PIL gerçek zamanlı test sistemi kullanılarak doğrulanması hedeflenmektedir.