Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2014 - 2019
Matematik programında yapılan köklü değişiklikler öğretim sürecinde kavramlar
arasındaki ilişkilerin yeniden düzenlenmesini zorunlu kılmaktadır. Fonksiyon kavramıyla
ilgili değişiklikler matematik öğretiminin paradigmalarını kökten değiştirebilme
potansiyeline sahiptir. Değişim sürecinde fonksiyonların öğretimini öğretmenlerin nasıl
gerçekleştirdiğini ortaya çıkarmak için Didaktiğin Antropolojik Teorisi’nden
yararlanılmıştır. Çalışmanın amacı 2013 program değişikliğindeki fonksiyon konusuyla
ilgili ekolojik sorunları, matematik öğretmenlerinin onuncu sınıfta fonksiyonların
öğretimiyle ilgili ortaya koydukları didaktik prakseolojileri ve didaktik anları tespit etmek
olarak belirlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını üç matematik öğretmeni oluşturmaktadır.
Veriler öğretmenlerin derslerinin video ve ses kayıt cihazlarıyla kaydedilmesi,
öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve alan notları aracılığıyla toplanmıştır. Veriler,
ekolojik analizin temel sorularına, prakseolojik analizin bileşenlerine ve didaktik anlara
göre analiz edilmiştir. Öğretim programının ekolojik analizi, programda yapılan
değişikliklerin, öğretmenlerin fonksiyon kavramını öğretme yaklaşımlarını büyük ölçüde
değiştirmesi gerektiğini göstermiştir. Ancak öğretmenlerin bu değişimi bir paradigma
değişimi olarak algılamadıkları, fonksiyon kavramını öğretim yaklaşımlarını yeniden ele
almaksızın değişimin birçok temel yönünü yüzeysel olarak yorumladıkları belirlenmiştir.
Diğer yandan öğretmenlerin öğretim uygulamalarındaki didaktik prakseolojilerinin
bileşenlerinde birçok eksiklik olduğu bulunmuştur. Bunun ötesinde öğretim sürecinde
öğretmenlerin didaktik anları anlamlı öğrenmeleri destekleyecek şekilde organize
edemediği belirlenmiştir.