Akaltun H., Güner Ş. İ.(Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2024 - 2025
Cerrahi
alan enfeksiyonları (CAE), ameliyat olan hastaların yaşadığı en yaygın sağlık
hizmetiyle ilişkili enfeksiyonlardır. Geleceğin profesyonel hemşirelerini
yetiştirmek için yenilikçi ve üretken teknoloji odaklı öğretim yöntemleri hem
akademik hem de uygulama ortamlarında etkin bir öğrenme aracı olarak
kullanılabilmektedir. Bu araştırma dijital oyun tabanlı öğrenim (DOTÖ)
aktivitesinin hemşirelik öğrencilerinin CAE önleme girişimlerini öğrenmelerine
ve motivasyonlarına etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Ön test -
son test uygulamalı randomize kontrollü deneysel bir çalışma olarak yürütülen
araştırmanın örneklemini bir üniversitenin hemşirelik bölümünde 4. sınıfta
okuyan öğrencilerden dahil edilme kriterlerine uyan ve araştırmaya katılmayı kabul
eden 75 (Kontrol=25, Teorik=25, DOTÖ=25) öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri
Tanıtıcı Özellikler Soru Formu, CAE Bilgi Testi ve Öğretim Materyali Motivasyon
Ölçeği (ÖMMÖ) ile toplandı. Veriler SPSS 25 programı ile analiz edildi.
Öğrencilerin gruplarına göre CAE bilgi testi son test puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu (p<0.05), teorik eğitim grubu
ve DOTÖ grubundaki öğrencilerin CAE bilgi testi son test puanlarının, kontrol
grubu öğrencilerine göre daha yüksek olduğu, DOTÖ grubu öğrencilerin CAE bilgi
testi son test puanlarının, teorik eğitim grubu öğrencilerine göre daha yüksek
olduğu görüldü. Öğrencilerin gruplarına göre ÖMMÖ puanları
değerlendirildiğinde, DOTÖ grubunun ÖMMÖ puanlarının, teorik eğitim grubuna ve
kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu görüldü(p<0.05). Sonuç olarak DOTÖ
aktivitesinin öğrencilerin CAE önleme girişimlerini öğrenmede etkili bir yöntem
olduğu, ayrıca öğrencilerin motivasyonlarını artırdığı belirlendi.