Maltaş A., Akyıldız Alçura G.(Yürütücü), Saraçoğlu A., Yılmaz M. O., Kuşakcı Gündoğar S. Ş., Karadağ T., et al.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Bu araştırma İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı olarak İETT (İstanbul Tramvay Troleybüs
İşletmeleri) tarafından sunulan Şehir içi Otobüs Taşımacılığı hizmet kalitesinin engelli kullanıcılar açısından
tanımlanmasını ve ölçülmesini esas almaktadır. Araştırmanın amacı, kamusal ulaştırma hizmetini kullanan
engelli bireylerin otobüs hizmetine dair bekledikleri ve algıladıkları hizmet kalitesini ölçmek ve
yorumlamaktır.
Ulaştırma hizmetlerinden yararlanan engelli bireyler, hizmetten faydalanan popülasyon arasında daha
fazla desteğe ihtiyaç duyan, hassas bir kitleyi oluşturmaktadır. Engelli bireylerin ulaştırma hizmetinden
yararlanabilmeleri için ulaştırma sistemlerinin fiziksel koşulları, ülkemizde ilgili kanunlar ve yönetmeliklerle
herkes için erişilebilir hâle getirilmiş ve tasarım standartlarının uygulanması zorunlu kılınmıştır. Bu
nedenle bu hassas kitleyi oluşturan engelli bireylerin şehir içi otobüs taşımacılığı hizmetinden ne şekilde
faydalanabildikleri ve hizmete dair algılarının durumu araştırılmak istenmektedir. Proje kapsamında
hazırlanacak olan anket çalışması ile yolcuların sistem bileşenlerine ilişkin algıları ve beklentileri elde
edilecek ve sistemle ilgili memnuniyet ve beklenti ölçümleri gerçekleştirilecektir.
COVID-19 ile mücadele için alınacak önlemlerde engelli bireylerin tesislere, hizmetlere ve bilgiye
erişimlerinin sağlanması şarttır. Özellikle küresel pandemi koşullarında karantina süreçleri ve sokağa
çıkma kısıtlamaları engelli bireylerin hareketliliğini azaltmaktadır. Ayrıca, ulaştırma sistemlerinde kapasite
kısıtlamaları ile yaşanan erişilebilirlik problemleri de bu bireylerin hareketliliğine ve sosyal hayatlarına etki
etmektedir. COVID-19 pandemi sürecinin engelli bireylerin yolculuklarına olan etkilerini belirlemek
bu araştırmanın amaçlarından birini oluşturmaktadır.
Araştırmanın sonucunda engelli yolcuların, otobüs işletmeciliğine dair hizmet kalitesi değişkenlerine
yönelik beklentileri ve algıları belirlenecektir. Elde edilen veriler ışığında işletmecinin ulaştırma hizmetiyle
ilgili geliştirmesi gereken yönler, sorunlar ile çözümler de ortaya konacaktır.