Hikmet - Akademik Edebiyat Dergisi, sa.Yûnus Emre'den Mehmed Âkif'e Şiir Özel Sayısı, ss.215-241, 2021 (Hakemli Dergi)
Divan edebiyatında nazire yazma geleneği oldukça yaygındır.
Derleyeni bilinen ya da bilinmeyen pek çok nazire mecmuası
bunun en büyük kanıtlarından biridir. Öyle ki bazı araştırmacılar
divan edebiyatını nazire edebiyatı olarak vasıflandırmışlardır.
Hayatına dair bilinenler rivayetlerden öteye gitmeyen XVI. asır
divan şairi Misâlî Hurufiliğiyle meşhur olan ve bu
düşünceyi/inancı şiirlerinde yaygın bir biçimde işleyen şairlerden
biridir. Oldukça hacimli bir Divan’a sahip olan Misâlî’nin pek çok
gazeli Nesîmî’nin gazellerine nazire olarak yazılmıştır.
Nesîmî’nin gerek nazire mecmualarında gerek diğer şiir
mecmualarında ve cönklerde oldukça sık rastlanan bir şair olduğu
malumdur. Onun divan şairleri üzerinde ne kadar büyük bir etkisi
olduğunu anlamak için yalnızca Edirneli Nazmî’nin XVI. yüzyılda
derlediği nazire mecmuası Mecma’un-nezair’i incelemek bile
yeterlidir. Bununla beraber Nesîmî’nin Misâlî, Muhîtî ve Arşî gibi
Hurufi şairler üzerinde daha yoğun bir etkisi bulunmaktadır.
Diğer divan şairleri Nesîmî’nin çoğunlukla âşıkâne gazellerini
tanzir ederken Hurufi şairler çoğunlukla onun Hurufilik
düşüncesini konu aldığı gazellerini tanzir etmişlerdir. Söz konusu
nazireler ise genellikle şairlik iddiasıyla ya da Nesîmî’yi geçme
hevesiyle değil Hurufilik akidesini insanlara anlatma amacıyla
kaleme alınmıştır. Bundan dolayı hem iyi bir şair hem de bir Hurufi
büyüğü olan Nesîmî’nin eserleri oldukça fazla sayıda ve
çoğunlukla Hurufilik bağlamında tanzir edilmiştir.
Bu çalışmada XVI. asır divan şairi Hurufi Misâlî’nin XIV-XV. asır
divan şairi Nesîmî’nin gazellerine yazdığı nazireler tespit edilecek
ve bu nazirelerin niteliğine dair gerek gazel gerek beyit düzeyinde
mukayeseli bir inceleme yapılacaktır. Amacımız Nesîmî’nin Misâlî
üzerinde ne kadar etkili olduğunu ortaya koymak, Misâlî’nin
Nesîmî’yi tanzir ettiği gazellerinin sanatsal düzeyini tespit etmek
ve söz konusu eserlerin içeriğine ve yazılış amacına dair bazı
sonuçlara ulaşmaktır.
The tradition of writing imitation poem in Divan literature is quite
common. Many imitation poem compilations, whose compilers are
known or unknown, are one of the biggest proofs of this. So much so that
some researchers have characterized divan literature as imitation
poem literature.
What is known about Misali’s life does not go beyond rumors. 16th
century divan poet Misali is one of the poets who is famous for his
Hurufism and uses this thought / belief widely in his poems. Many of
Misali's poems, who have a very voluminous Divan, were written as
imitation poems to Nesimi's poems.
It is known that Nesimi is a very common poet both in imitation poem
compilations and other poetry compilations and conks. In order to
understand what a great influence he had on divan poets, it is sufficient
even to examine the imitation poem compilation Mecma'un-nezair,
which Nazmi compiled in the 16th century. However, Nesimi has a more
intense influence on Hurufi poets such as Misali, Muhiti and Arshi. While
the other divan poets mostly arranged the love poems of Nesimi, the
Hurufi poets mostly arranged the poems in which he dealt with the
Hurufism thought. The aforementioned nazires, on the other hand, were
generally written with the aim of explaining the Hurufism creed to
people, not with the claim of being a poet or with the enthusiasm of
surpassing Nesimi. For this reason, the works of Nesimi, who was both
a good poet and a Hurufi leader, were arranged in large numbers and
mostly in the context of Hurufism.
In this study, we will study on Misali’s imitation poems. Our aim is to
reveal how influential Nesimi was on Misali, to determine the artistic
level of Misali's poems, and to make some determinations about the
content and purpose of writing the works in question.