Gordon Matta-Clark’ı Hazır Nesne İle Okumak: Teknik Nesnenin Dönüşümü


Creative Commons License

Baran D.

Sanat Yazıları, sa.41, ss.413-433, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Sanat Yazıları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.413-433
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amerikalı sanatçı Gordon Matta-Clark; mimari nesnelere müdahalede bulunur. Sanatçı yapmak yerine, hali hazırda bulunanı seçer. Onun bu yapılmıolanı seçimi bize Marcel Duc- hamp’ı hatırlatır.

Mimari nesneler bir tasarım varlııdır aynı zamanda bir endüstri ürünüdür yani teknik nesnedir. Böyle bir nesnenin sanat statüsüne taınmıhali ise hazır nesnedir. Büyük ölçekli heykeller diyebileceimiz Matta-Clark’ın eserleri fotoraf, film, video, desen gibi unsurlar ile günümüze aktarılırlar.

Teknik nesnenin dönüümü yani Gordon Matta-Clark’ın sanatını Marcel Duchamp’ın hazır nesne (readymade) teknii üzerinden okumaya çalımak bu makalenin konusu olacaktır. Bu balamda makalede ilk olarak Gordon Matta-Clark’ın eserleri ele alınacaktır. Sonrasında ise teknik nesnenin dönüümü açıklanarak Gordon Matta-Clark ile Marcel Duchamp’ın hazır nesne teknii üzerinden birletikleri noktalar üzerinde durulacaktır. 

American artist Gordon Matta-Clark intervenes in architectural objects. The artist chooses the current one instead of doing so. His choice of what is made reminds us of Marcel Duchamp.

Architectural object is an asset of a design, but they are also industrial products, in other words, tech- nical object. The case of such an object transferred to the status of art is readymade. The works of Matta-Clark, which we can call large-scale sculptures, are transferred to our day with the elements such as photography, film, video and pattern.

It will be the subject of this article to read the transformation of the technical object, the art of Gor- don Matta-Clark, through the readymade technique of Marcel Duchamp. In this context, the works of Gordon Matta-Clark will be discussed first. Afterwards, the transformation of the technical object will be explained and the points where Gordon Matta-Clark and Marcel Duchamp meet via readymade technique will be emphasized.