Devlet Okullarında Kadrolu ve Kadrosuz Olarak Çalışan Öğretmenlerin Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Tanrıverdi S.

SAKARYA UNİVERSİTY JOURNAL OF EDUCATİON, cilt.2, no.4, ss.52-64, 2013 (Hakemli Üniversite Dergisi)

  • Cilt numarası: 2 Konu: 2
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: SAKARYA UNİVERSİTY JOURNAL OF EDUCATİON
  • Sayfa Sayıları: ss.52-64

Özet

Devlet Okullarında Kadrolu ve Kadrosuz Olarak Çalışan Öğretmenlerin Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi

Fuat TANHAN*             Murat KAYRİ**         Selami TANRIVERDİ***

Özet

Araştırma, okullarda kadrolu çalışan öğretmenler ile kadrosuz çalışan öğretmenlerin depresyon düzeylerinin karşılıklı olarak farklı değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Nicel verilere dayalı olarak betimsel ve ilişkisel tarama modelinde olan araştırmada, deneklerin depresyon düzeylerini belirlemek için Beck (1961) tarafından geliştirilen Hisli (1988) tarafından Türkçeye uyarlanan Beck Depresyon Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca demografik verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma 370 kişilik bir çalışma grubu ile yürütülmüştür. Veriler betimleyici ve ilişkisel istatistikler kapsamında değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda öğretmenlerin orta düzeyde depresyonlu oldukları ve bu depresyonun araştırma kapsamında ele alınan cinsiyet, alınan ücret, öğretmenlik mesleğinden memnuniyet, çalışılan şehirden memnuniyet, yaş, sınıf mevcudu, sigara ve alkol kullanımı değişkenlerden etkilendiği gözlenmiştir. Buna karşın araştırma kapsamında öğretmenin branşı, medeni durumu ve eğer evliyse eşinin çalışıp çalışmaması değişkenlerinden de araştırmaya katılan öğretmenlerin depresyon düzeylerinin etkilenmediği tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Depresyon, öğretmen, eğitim, öğretim, iş doyumu.

To Study the Depressıon Level of Permament and Temporary Teachers

in the Goverment Schools

Abstract

The aim of this study is to study mutually the depression levels of permanent teachers and temporary teachers at schools in terms of different variables. In the study which is in descriptive and relational scanning model based on quantitative data Beck Depression Inventory which was developed by Beck (1961) and adapted to Turkish by Hisli(1988) has been used in order to determine the depression level of the tested. Moreover, in the collection of demographic data Personal Information Form developed by researchers was used. The research is done with a workgroup including 370 people. The data are evaluated within descriptive and relational statistics. At the end of the research, it has been observed that teachers have medium depression and this depression has been affected by variables such as sex, charge, the pleasure of teaching job, the pleasure of the place they live, age, whether classes are crowded or not, cigarette, and alcohol. For all that, within the research, it has been established that the depression level of teachers who joined  the research has not been affected by variables such as teacher’s branch, marital statues and if s/he is married, whether his/ her partner work or not.

Key Words: Depression, teachers, education, job satisfaction