HAVAALANLARINDA MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNİN SAĞLANMASI: VAN FERİT MELEN HAVAALANI ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstatistik (Yl) (Tezli), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehtap Kıpçak

Danışman: Burak Uyar

Özet:

Müşteri memnuniyetinin ön plana çıktığı sektörlerden biri de havayolu yolcu taşımacılığı sektörüdür. Her ticari faaliyette olduğu gibi bu faaliyetten istifade eden bireylerin müşteri olmaları, müşterilerin memnun edilmesi zorunluluğu, hava ulaşımında da kendisini göstermektedir. Günümüzde yolcu talepleri açısından büyük bir artış yaşanan hava yolu taşımacılığında müşteri memnuniyetinin doğru şekilde sağlanabilmesi, havayolları işletmeciliğindeki gelişimi daha da hızlandıracak bir olgu olarak ele alınmaktadır.

Bu çalışmada; havaalanı ve havaalanı sistemi kavramların tanımlanması, Türkiye'de havaalanlarının tarihsel gelişimi, havaalanlarının işletilmesi ve yönetsel yapılanması, havaalanlarının sınıflandırılması gibi havaalanlarına dair genel konu ve başlıkların yanısıra  müşteri memnuniyeti, önemi, müşteri memnuniyeti konusunda belirleyici unsurlar, memnuniyet unsurunun getirileri gibi hususlar işlenmiştir.

Çalışmamıza, belirlenen tarih aralığında, Van Ferit Melen Havalimanı’nı kullanan toplam 6000 yolcu arasından 300 müşterinin gönüllü katılımıyla anket yapılıp memnuniyet durumları ile memnuniyetsizlikleri incelenmiştir. Van Ferit Melen Havalimanı’ndan seyahat eden bireylerin memnuniyetini etkileyen faktörlerin başında, gelir ve eğitim durumlarının önemli bir yere sahip olduğu, meslek gruplarının da Van Ferit Melen Havalimanı’ndan seyahat etme durumu üzerinde önemli etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Havayolu müşterilerinin memnuniyet durumları ve bu durumlar üzerinde etkili olan faktörlerin, müşteri gözünden ele alınarak havayolu yolcu taşımacılığındaki memnuniyet unsurlarının geliştirilmesi, memnuniyetsizliğe sebep olan unsurların ortadan kaldırılması, tespit edilen hususların literatüre kazandırılarak işletmeler tarafından değerlendirmeye alınıp sektörün daha iyi bir hale getirilmesi amaçlanmıştır.

 

Anahtar Kelimeler: Havaalanı işletmeciliği, Havaalanı sistemi, Müşteri memnuniyeti.