ÖĞRETMENLERİN MUTLULUK KORKUSUNU YORDAYAN DEĞİŞKENLERİN BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İmran ELMAS

Danışman: Selami Tanrıverdi

Özet:

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin yaşam doyumlarının, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarının ve psikolojik kırılganlıklarının mutluluğa ilişkin korkuları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma grubu; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Hakkari ili ve ilçelerinde görev yapmakta olan ve araştırmaya gönüllü katılan 738 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışma grubundaki öğretmenlerin 394’ü (%53.39) kadın ve 344’ü (%46.61) erkektir. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Mutluluk Korkusu Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği ve Psikolojik Kırılganlık Ölçeği kullanılmıştır. Mutluluk korkusu, yaşam doyumu, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ve psikolojik kırılganlık puanlarının demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Bağımsız Örneklem T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA’da anlamlı farklılığın gözlenmesi sonucunda LSD ve Dunnet T3 testleri yapılmıştır. Mutluluk korkusu, yaşam doyumu, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ve psikolojik kırılganlık düzeyleri arasında anlamlı ilişki olup olmadığının belirlenmesi için Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda mutluluk korkusu ile yaşam doyumu arasında negatif yönde düşük düzeyde, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar arasında pozitif yönde orta düzeyde ve psikolojik kırılganlık arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Yaşam doyumu ile ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ve psikolojik kırılganlık arasında negatif yönde düşük düzeyde, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ile psikolojik kırılganlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Mutluluk korkusu üzerinde yaşam doyumu ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaların anlamlı bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesi için Aşamalı Regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda mutluluk korkusu üzerinde ilişkilerde bilişsel çarpıtmalar, yaşam doyumu ve psikolojik kırılganlık değişkeninin istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.

Anahtar sözcükler: öğretmen, mutluluk korkusu, yaşam doyumu, ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar, psikolojik kırılganlık.