Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FERHAT AKSOY
Danışman: İbrahim Aydın
Özet:
Bu
araştırmanın amacı, mizah çekiciliği olan reklamlara yönelik tüketici tutumunun
satın alma niyeti üzerindeki etkisini ve bu etkide marka sadakatinin
düzenleyici rolünü incelemektir. Araştırmada, nicel bir yöntem benimsenmiş ve
veri toplamak için anket tekniği kullanılmıştır. Veriler, Ülker Kestra
reklamının videosunu izleyip değerlendiren katılımcılardan elde edilmiştir. Kartopu örnekleme yöntemiyle hedef
kitleye ulaşılmıştır. Çalışmanın evrenini Türkiye’de yaşayanlar
oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi 403 kişiden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analiz edilmesi
için yapısal eşitlik modellemesi ve Process Macro kullanılmıştır. Çalışmanın
amacına ulaşması için farklı çalışmalardan elde edilen uygun ölçeklerden
faydalanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre, mizah çekiciliği olan reklamlara yönelik tutumun
satın alma niyeti ve marka sadakati üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi
vardır. Mizah çekiciliği olan reklamlara yönelik tutumun satın alma niyeti
üzerindeki etkisinde marka sadakatinin düzenleyici rolünün olmadığı
görülmüştür. Marka sadakatinin satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir
etkisinin olduğu anlaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre mizah çekiciliği
olan reklamlara yönelik olumlu tutum oluşturulması işletmeler açısından
önemlidir. Mizah reklamlarına yönelik olumlu tutum oluşturulması amacıyla,
marka-ünlü uyumu, hedef kitlenin mizah anlayışına yönelik reklamlar
hazırlanması gibi hususlara dikkat edilmesi önerilmektedir.