2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan biyoloji sorularının yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kamile KOÇAK

Danışman: Nasip Demirkuş

Özet:

Başta Türkiye olmak üzere bir çok ülkede uygulanan sistemlerin bir gereği olarak öğrencilerin başarısı çeşitli sınavlardaki performansları baz alınarak değerlendirilmektedir.


1974 yılından günümüze kadar olan süreçte üniversite giriş sınavlarının isimleri değişiklik göstermiştir. Bunlar şu şekildedir:


1974- 1980: ÜSS (Üniversitelerarası Seçme Sınavı)


1981-1998: ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) - ÖYS (Öğrenci Yerleştirme Sınavı)


1999-2009: ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı)


2010-2017: YGS (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) - LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı)


2018-   : YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) - TYT (Temel Yeterlilik Sınavı) ve AYT (Alan Yeterlilik Sınavı) olmak üzere iki oturumdan oluşur.




Çalışmamızda 2013-2017 yılları arasında yapılan YGS, LYS ile 2018-2022 yılları arasında yapılan YKS’deki Biyoloji soruları incelenecektir.


Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi öğretim programları ile yakından ilgilidir. 

Çalışmanın kapsamını oluşturan yıllar (2013-2022) içerisinde Biyoloji öğretim programı 2013 ve 2018 yıllarında iki kez değişikliğe uğramıştır. Bu programlar ders saatleri, kazanım sayıları, kazanımların içerikleri, ünitelerin yeri ve programdan kalkan üniteler açısından farklılık göstermektedir.

Kazandırılması düşünülen üst düzey düşünme becerileri için öğrencilere sorulacak sorular ve ölçme-değerlendirme süreci dikkatle planlanmalıdır. Sorular bilgiyi hatırlamak ve tekrar etmek yerine öğrencilerin eleştirel düşünebileceği, sorgulayabileceği, yaratıcı ürünler ortaya çıkarabileceği tarzda olmalıdır. (Atik&Yetkiner, 2021)

Bu çalışmanın amacı, 2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji sorularını Yenilenmiş Bloom taksonomisine uygunluk açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda şu sorulara yanıt aranmıştır:


 2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre sınıflandırılması ne şekildedir?


1.2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji soruları Yenilenmiş Bloom Taksonomisindeki bilişsel süreç boyutlarına göre nasıl dağılım göstermektedir?

2.2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji soruları Yenilenmiş Bloom Taksonomisindeki bilgi boyutlarına göre nasıl dağılım göstermektedir?

3.2013 ve 2018 öğretim programlarının uygulandığı 2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji soruları bilişsel alan açısından farklılık göstermekte midir?

Araştırma Yöntemi


Araştırmada nitel araştırma türlerinden olan doküman analizi yöntemi kullanılacaktır.


Doküman analizi; olgu ve olaylar hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsamaktadır. (Efe, 2018)

Veriler 2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji sorularından elde edilecektir.


Bu kapsamda geçmiş yıllardaki çıkmış sorulara ulaşmak için ÖSYM (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi)’nin internet sayfası kullanılacaktır.


Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılacaktır. Betimsel analiz, verilerin önceden var olan kategori veya boyutlara göre yorumlanmasına dayanır. (Efe, 2018)


 2013-2022 yılları arasındaki üniversite giriş sınavlarında yer alan Biyoloji sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel alan boyutuna göre sınıflandırılması yapılarak dağılımlarının nasıl olduğu incelenecektir.