Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Neslihan KAPLAN
Danışman: Sevgi Aydın Günbatar
Özet:
2019’un sonlarında Çin’in Wuhan
kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyaya hızla yayılan Coronavirüs (Covid-19)
pandemisi, dünyanın her yerinde sağlık başta olmak üzere, ekonomik, sosyal ve
pedagojik bakımdan çok önemli değişimlere neden olmuştur. Bu pandemiden en çok
etkilenen alanlardan biri de eğitim sistemleridir. Dünyadaki bu pandemi
nedeniyle, Türkiye’de tüm öğretim kademelerinde yüz yüze eğitime bir süre ara
verilmiş ve tüm öğrenciler için açık ve uzaktan eğitim olanakları kullanılmaya
başlanmıştır. Bu bağlamda, Coronavirüs (Covid-19) pandemisinin önemli pedagojik
yansımaları da bulunmaktadır. Örgün öğretimde öğretmenlerin pedagojik alan
bilgileri üzerine birçok çalışma mevcuttur. Pandemi süreciyle beraber
pandeminin eğitime yansımaları üzerine çeşitli bağlamlarda çalışmalar yapılmış
ve halen yapılmaya devam etmektedir. Yapılan bu çalışmada uzaktan eğitimde
deneyimli fen bilgisi öğretmenlerinin devre elemanlarının sembollerle gösterimi
ve devre şeması oluşturma konusunda pedagojik alan bilgileri incelenmiştir.
Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış, elde
edilen bulgular içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Nitel verilerin
analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; fen bilgisi öğretmenlerinin devre
elemanlarının sembollerle gösterilmesi ve devre şeması oluşturma konusunda
oryantasyonlarında didaktik yönelimin baskın olduğu, daha çok düz anlatım veya
soru-cevap yöntemlerine başvurdukları belirlenmiştir. Bunlara ek olarak
katılımcılar analoji, gösterimler, devre kurma etkinliği ve sanal laboratuvar
etkinliklerini de kullanmışlardır. Öğretmenlerin tamamının konuya özel öğretim
yöntemlerinde, kavram yanılgılarının tespit ve giderme yöntemlerinde eksiklikleri
olduğu belirlenmiştir. Belirlenen kavram yanılgılarına genel olarak sözel
açıklamalar ile cevaplar verilmiştir. Tüm öğretmenler konuya ait kazanımlara
genel olarak hâkim olup önceki ve sonraki yıllara ait konulara dikey
bağlantılar yapmışlardır. Son olarak,
bir öğretmen hariç diğerleri genel olarak soru-cevap yöntemi ile sürekli ölçme
ve değerlendirmeler yapmıştır. Konunun doğası gereği eşleştirmeli ve görseller
içeren sorular kullanılarak pekiştirme ve biçimlendirici ölçme ve değerlendirme
yapmışlardır.