FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE DEVRE ELEMANLARININ ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN KONUYA ÖZEL PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Neslihan KAPLAN

Danışman: Sevgi Aydın Günbatar

Özet:

2019’un sonlarında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyaya hızla yayılan Coronavirüs (Covid-19) pandemisi, dünyanın her yerinde sağlık başta olmak üzere, ekonomik, sosyal ve pedagojik bakımdan çok önemli değişimlere neden olmuştur. Bu pandemiden en çok etkilenen alanlardan biri de eğitim sistemleridir. Dünyadaki bu pandemi nedeniyle, Türkiye’de tüm öğretim kademelerinde yüz yüze eğitime bir süre ara verilmiş ve tüm öğrenciler için açık ve uzaktan eğitim olanakları kullanılmaya başlanmıştır. Bu bağlamda, Coronavirüs (Covid-19) pandemisinin önemli pedagojik yansımaları da bulunmaktadır. Örgün öğretimde öğretmenlerin pedagojik alan bilgileri üzerine birçok çalışma mevcuttur. Pandemi süreciyle beraber pandeminin eğitime yansımaları üzerine çeşitli bağlamlarda çalışmalar yapılmış ve halen yapılmaya devam etmektedir. Yapılan bu çalışmada uzaktan eğitimde deneyimli fen bilgisi öğretmenlerinin devre elemanlarının sembollerle gösterimi ve devre şeması oluşturma konusunda pedagojik alan bilgileri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış, elde edilen bulgular içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; fen bilgisi öğretmenlerinin devre elemanlarının sembollerle gösterilmesi ve devre şeması oluşturma konusunda oryantasyonlarında didaktik yönelimin baskın olduğu, daha çok düz anlatım veya soru-cevap yöntemlerine başvurdukları belirlenmiştir. Bunlara ek olarak katılımcılar analoji, gösterimler, devre kurma etkinliği ve sanal laboratuvar etkinliklerini de kullanmışlardır. Öğretmenlerin tamamının konuya özel öğretim yöntemlerinde, kavram yanılgılarının tespit ve giderme yöntemlerinde eksiklikleri olduğu belirlenmiştir. Belirlenen kavram yanılgılarına genel olarak sözel açıklamalar ile cevaplar verilmiştir. Tüm öğretmenler konuya ait kazanımlara genel olarak hâkim olup önceki ve sonraki yıllara ait konulara dikey bağlantılar yapmışlardır.  Son olarak, bir öğretmen hariç diğerleri genel olarak soru-cevap yöntemi ile sürekli ölçme ve değerlendirmeler yapmıştır. Konunun doğası gereği eşleştirmeli ve görseller içeren sorular kullanılarak pekiştirme ve biçimlendirici ölçme ve değerlendirme yapmışlardır.