Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURCU ÖZEN
Danışman: Mustafa Gök
Özet:
STEM eğitiminin amacı fen, teknoloji, matematik ve mühendislik becerilerinin entegrasyonu ile iş birliği, yaratıcılık gibi becerilere sahip bireyler yetiştirebilmektir. Bu bağlamda, öğrencilerin severek oynadıkları Minecraft'ın STEM eğitimlerinin uygulanmasında motivasyon sağlayacağı düşünülebilir. Minecraft, üç boyutlu blokların kullanılması, nesneleri her açıdan görebilme gibi uygulamaları ile öğrencilerin uzamsal becerilerini geliştirebileceğini düşündürmektedir. Bu çalışmada, Minecraft ile STEM uygulamalarının öğrencilerin uzamsal yeteneklerine ve STEM motivasyonlarına etkisi araştırılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim öğretim yılı 7.sınıf düzeyinde öğrenim gören 46 öğrenci oluşturmaktadır. Minecraft ile STEM uygulamaları, her hafta bir STEM etkinliği olacak şekilde 5 hafta süresince gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler toplanırken sürecin başında ve sonunda deney ve kontrol gruplarına STEM motivasyon ve uzamsal yetenek ölçme testi uygulanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla, STEM uygulamaları sonunda belirlenen deney grubu öğrencilerinden toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Minecraft ile STEM uygulamalarının, öğrencilerin STEM motivasyon ölçeğinde bilim, teknoloji, mühendislik, matematik alt boyutları ile toplam motivasyon düzeylerinde, uzamsal yetenek testinde ise uzamsal yönelim, uzamsal ilişkiler, uzamsal görselleştirme alt boyutları ile ölçek toplam puanlarında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde artış olduğu görülmüştür. Elde edilen nitel verilerden elde edilen bulgular da bu sonucu destekleyici niteliktedir. Bu bağlamda, STEM uygulamalarının STEM motivasyon ve uzamsal yetenek düzeyini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçtan yola çıkarak, Minecraft'ın derslere entegre edilmesinin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilişsel becerilerine etkisini ortaya çıkarabilecek araştırmalar ve farklı dijital oyunlar ile zenginleştirilen STEM uygulamalarının öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelendiği çalışmaların yapılabileceği önerilir.