Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (Yl) (Tezli) (Atatürk Ün.ortak), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MAŞALLAH DOĞAN
Danışman: Mustafa Serkan Günbatar
Özet:
Bilim ve teknoloji alanında
meydana gelen değişimler hayatın ayrılmaz bir parçası olmuştur. Bu durum eğitim
dünyasını ve öğretmenleri de etkilemektedir. Günümüz dünyasında teknolojinin
hızlı bir şekilde gelişmeye devam etmesi, öğretmenlerin de dijital öz yeterliklere
sahip olması gerektiğini zorunlu kılmaktadır. Bu vesileyle Mardin ili ve
ilçelerinde görev yapan öğretmenleri kapsayan bu çalışmanın amacı 2023-2024
eğitim öğretim yılında Mardin ili ve ilçelerinde MEB’e bağlı anaokul, ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin dijital öz yeterliklerini
incelemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama
yöntemi kullanılmıştır. Eğitimciler için dijital yeterlikler çerçevesi (DigCompEdu)
dikkate alınarak hazırlanan ve Türkçe çevirisi yapılmış olan 6 alt boyut ve 22
maddeden oluşan öğretmenlerin dijital öz yeterlik ölçeği öğretmenlere
uygulanmıştır. Ölçek aracılığıyla çalışmaya katılan 649 öğretmenden elde edilen
veriler SPSS programı kullanılarak t-testi ve tek yönlü ANOVA testi
aracılığıyla gerekli analizler yapılmıştır. Bu analizler sonucunda eğitimciler
için dijital öz yeterlik ölçeğine göre öğretmenlerin bütünleştirici (B1) veya
orta düzeyde olduğu görülmüştür. Bu seviyeye göre öğretmenlerin temel seviyenin
üzerinde dijital öz yeterliğe sahip olduğu, daha üst bir seviye için dijital öz
yeterliklerini geliştirmesi yönünde çaba göstermesi gerekmektedir. Ayrıca
öğretmenlerin dijital öz yeterlik düzeyleri çeşitli değişkenler açısından
incelenmiş olmakla birlikte, öğretmenlerin dijital öz yeterlik düzeylerinin
eğitim durumu, hizmet içi kurs alma, FATİH Projesi, Formatör öğretmen kursu
alma, sınıflarda etkileşimli tahta, internet altyapısı olma durumu, okul türü,
branş alanı, görev yaptığı ilçe ve kıdem yılına göre farklılaşma olduğu
sonucuna varılmıştır. Bu bulgulardan hareketle ilgili sonuç ve tartışmalar
yapılmış olup, elde edilen verilerden yola çıkılarak eğitimcilere ve bundan
sonraki çalışmalar için çeşitli öneriler sunulmuştur.