Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Müslüm COŞAR
Danışman: Mahmut Dündar
Özet:
Özel gereksinimli bireylere yönelik din
eğitiminin araştırıldığı bu tez, giriş ve dört ana bölümden oluşmaktadır. Giriş
bölümünde kapsam, problem, amaç ve önem ortaya konmuş ve araştırma yönteminden bahsedilmiştir.
Birinci bölümde din eğitimi bilimi ve özel gereksinimli bireylere dair kuramsal
tanımlamalara yer verilmiştir. İkinci bölümde özel eğitim ve din eğitimi
bilimlerinin multidisipliner birlikteliğini ortaya koyan bir yaklaşım
sergilenmiştir. Ayrıca bu bölümde özel eğitim ve din eğitimi alanlarında uzman
olan eğitimcinin varlığıyla ilgili detaylar ve bahsi geçen uzman eğitimcinin
varlığının özel gereksinimli bireylere katkıları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde
İslam’ın temel kaynaklarında özel gereksinimli bireylerin durumu incelenmiştir.
Dördüncü bölümde ise özel gereksinimli bireylerde din eğitimi geniş bir
perspektif dâhilinde ele alınmaya çalışılmıştır.
Araştırma sonucunda ortaya çıkan teorik bilgi,
ayrıntılı bir şekilde irdelenerek değerlendirilmiş ve özel gereksinimli
bireylerde din eğitimine dair sorunlara cevaplar aranmaya gayret edilmiştir.
Elde edilen teorik bilgiler ışığında “Özel gereksinimli bireylerde din eğitimi
nasıl olmalıdır?” ana sorunu altında bütün alt sorunlara dair gerekli önerilerde
bulunulmuştur. Bu bağlamda özellikle değinilmesi gereken en önemli sonuç özel
gereksinimli bireylerin özel gereksinim alanları dikkate alınarak özel gereksinim
alanlarına özgü araç-gereç ve materyallerle desteklenmiş eğitim ortamında özel
eğitim ve din eğitimi formasyonu almış uzman tarafından eğitilmesinin bir gereklilik
olduğu sonucudur.