Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nazlı PULAT
Danışman: Sevgi Aydın
Özet:
Bu
araştırma ile öğretmen ve öğretmen adaylarına, etkinliklerin uygulanması
aşamasında dikkat gerektirecek noktalarda farkındalık oluşturulması ve FeTeMM
yaklaşımına göre oluşturulmuş her etkinliğin, öğrencilerin öğrenmesine yararlı
olması noktasında uygunluğunun detaylı olarak incelenmesi amaçlanmaktadır.Bu
tez ile yapılacak olan incelemenin FeTeMM yaklaşımındaki her etkinliğin amacına
hizmet edebilmesi için FeTeMM yaklaşımının özelliklerini ne kadar taşıdığı belirlenecektir.
Belirlenmiş amaç doğrultusunda araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için YÖK tez
merkezi, Google Akademik, alan yazındaki mevcut FeTeMM kitapları ve bu
kaynakların kaynakçalarından yararlanılarak etkinlikler öncelikle bir havuzda
toplanmıştır. Etkinliklerin toplanmasına 2019 yılı Kasım ayında
başlanmış olup 2020 yılı Mart ayı itibariyle son verilmiştir. Bu tezdeki araştırma deseni olarak içerik
analiz yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizinin gerçekleştirilmesi için elde
edilen tüm etkinliklerde "FeTeMM
Etkinlikleri Analiz Rubriği" kullanılarak veriler elde edilmeye
çalışılmıştır. FeTeMM Etkinlikleri Analiz Rubriği’ nde 7 alt boyut ve 26 madde
bulunmaktadır. Araştırmanın sonuçları yapılan çalışmaların
makalelerden elde edilen etkinliklerin %15’ nin, kitap bölümlerindeki
etkinliklerin %28’nin ve tezlerdeki
etkinliklerin %55’nin farklı disiplinlerin entegre edildiğini göstermektedir. Etkinliklerde
en çok kullanılan yöntem olarak 5E
modeli yer almaktadır. İncelenen 59 etkinlikte grup içi iletişime izin
verildiği gözlenmiştir. Ayrıca, 19 etkinlikte tekrar tasarlama basamağı yer
almaktadır. Etkinliklerin 26 tanesinde tasarım sürecinin değerlendirilmesinde
kullanılacak bir rubrik kullanılmıştır. Ancak FeTeMM disiplinlerinin doğasına
yönelik değerlendirme çok az çalışmada yapılmıştır. FeTeMM etkinliklerinde
öğrencilerin aktif olacağı bir ortamın sağlanması, araştırma yapmalarına fırsat
verilmesi ve öğrencilerin kendi tasarımlarındaki kullanacakları malzeme ve
yöntemin öğrencilere bırakılması konusunda daha planlı hareket edilmesinin
öğrencilerin akademik olarak daha başarılı olmalarını ve daha yüksek
motivasyona sahip olmalarını sağlayacaktır.