Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: VEDAT SARITAŞ
Danışman: Emrah Kultas
Özet:
Bu çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf
öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde
kelime oyunlarının etkisini incelemektir. Araştırmanın modeli olarak nicel
yöntemlerden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2024-2025 eğitim- öğretim yılında,
Van’ın Tuşba ilçesindeki resmi bir ilkokulda 4. sınıfta aktif öğrenim gören 48
öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Wesche ve Paribakht (1996)
tarafından geliştirilmiş ve İlter (2015) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan
“Kelime Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS
programı üzerinden istatistiki veriler kullanılmıştır.  Deney ve kontrol grupları arasında anlamlı
bir farklılaşma olup olmadığını belirlemek amacıyla Bağımsız Gruplar için
T-Testi; deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanları
arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığını belirlemek amacıyla ise
Bağımlı Gruplar için T-Testi kullanılmıştır Son testlerdeki anlamlı farklılaşmanın düzeyini belirlemek amacıyla
etki büyüklüğü istatistiği olan eta-kare (η2) korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Sonuçlara bakıldığında ön
testte deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farkın olmadığı, son testte ise deney grubunun lehine anlamlı bir farkın olduğu
belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerde bulunan kavram
yanılgılarının giderilmesinde kelime oyunlarının pozitif yönde etkili olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.