Journal of Primary Education, sa.16, ss.16-27, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın temel amacı, ilk ve ortaokullarda sosyal bilgiler dersini veren öğretmenler ile öğretmenlik hayatlarında sosyal
bilgiler dersini verecek olan öğretmen adaylarının adalet değerine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu çalışmada
tarama modellerinden genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli birlikte kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi,
2019-2020 eğitim-öğretim yılında Van ili merkezindeki ilk ve ortaokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ve sosyal bilgiler
öğretmenleri ile Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören sınıf öğretmenliği ve sosyal bilgiler
öğretmenliği bölümü öğrencileri arasından belirlenmiştir. Örneklem grubun belirlenmesinde uygun örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve “Adalet Tutum Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının en az “Adalet ile ilgili konuları sıkıcı bulurum” görüşünü tercih
ettikleri görülmektedir. Bu durum katılımcıların adalet değerine ilgi duyduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin, öğretmen
adaylarına göre adalet değeri hakkında anlamlı bir farkla daha olumlu tutum içerisinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen ve
öğretmen adaylarının adalet değerine yönelik tutumlarının, okuduğu kitap türüne göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit
edilmiştir. Değerlerin, yaşanarak ve hissedilerek öğrenilebileceği gerçeğinden hareketle, drama, rol oynama, oyun,
araştırma, benzetim gibi öğrenenleri aktif kılan ve eğlendirici eğitim yöntemlerine ağırlık verilebilir. Ayrıca adalet temalı
kitap, dergi gibi yayınları incelemeleri sağlanabilir.
The main purpose of this study is to determine the attitudes of the teachers who teach social studies in primary and
secondary schools and the prospective teachers who will teach social studies in their teaching life towards the value of
justice. In this study, the general survey model and the relational survey model were used together. The sample of this
research was determined among the primary school and social studies teachers working at primary and secondary schoolsin
the city center of Van in the 2019-2020 academic year, and the prospective teachers studying at primary teaching and
social studies teaching department of Van Yüzüncü Yıl University, Faculty of Education. Convenience sampling method
was used to determine the study group. The data of the study were collected by using “Personal Information Form” and
“Justice Attitude Scale” developed by the researcher. Parametric tests were used for the data analysis. It is seen that
teachers and prospective teachers prefer the view that "I find the subjects related to justice boring" at least. This shows
that the participants are interested in the value of justice. It was determined that the teachers had a more positive attitude
towards the value of justice with a significant difference compared to the prospective teachers. It was determined that the
attitudes of teachers and prospective teachers towards the value of justice differed significantly according to the type of
book they read. Based on the fact that values can be learned by experience and feelings, educational methods such as
drama, role playing, games, research and analogy that make learners active and entertaining can be emphasized. In
addition, they can be provided to review publications such as books and magazines on justice themes