Uluslararası Vizyon Van Kongresi, Van, Türkiye, 8 - 09 Şubat 2024, ss.229
Howard Gardner, “Five Minds for the Future” (2006) adlı eserinde
geleceğin dünyasının biçimlendirilmesinde önem taşıyan ve insanlarda
geliştirilmesi gereken beş zihin tipinden bahsetmiştir. Gardner, bu zihinlerin
işlevlerini açıklayarak bunların geliştirilmesine yönelik tavsiyelerde
bulunmuştur. Bu çalışmanın amacı, bireylerde saygılı ve etik zihin eğitiminin
nasıl olması gerektiğini ortaya koymaktır. Bu araştırma, tarama
modelinde bir araştırmadır. Araştırmayla ilgili teorik kaynaklar incelenerek,
var olan durumla ilgili tanımlamalar, yorumlamalar ve değerlendirmeler
yapılmıştır. Saygılı zihin, farklı kişi ve
gruplarla tanışmayı memnuniyetle karşılar, çeşitliliğin öneminin farkındadır,
insanları olduğu gibi algılamaya çalışır, farklılıkları anlar ve kabul eder,
önyargılardan kaçınır, başlangıçta güven gösterir. Saygı eğitimi küçük
yaşlardan itibaren verilmeye başlanmalıdır. Okul ortamında saygılı zihnin
gelişebilmesi için grup etkinliklerine, tartışmalara, drama, rol oynama, örnek
olay inceleme, saygı temalı film izleme veya kitap okuma gibi etkinliklere yer
verilmelidir. Etik zihin sadece kendi etik
kurallarının değil, kendisi dışındaki tüm unsurların da sorumluluğunu üstlenen
bir özelliğe sahiptir. Etik yönelim öncelikle evde başlar ve
ebeveynin işe yaklaşımı, vatandaş olarak topluma ve toplumdaki olaylara karşı
yaklaşımı çocuklar tarafından gözlenerek kaydedilir. Ev dışındaki yetişkinlerin
yanı sıra ergenler için akranlar ve çalışma arkadaşları da etik yönelimi
belirlemede etkilidir. Bu dönemde sosyal sorumluluk projeleri ve sosyal
faaliyetler etik zihnin oluşmasında belirleyici olabilmektedir.