Van Kahvaltısının Y ve Z Kuşağı Gözünden Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi


Geçgin E., Okat Ç., Koç P.

World Youth Studies Congress-III, Baku, Azerbaycan, 19 - 20 Mayıs 2023, ss.54-69

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Baku
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.54-69
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her ülke ve bölgenin olduğu gibi Van ilinin de kendine özgü mutfak kültürü bulunmaktadır. Van ili mutfak kültürünün önemli bir parçasını ise Van kahvaltısı oluşturmaktadır. Van kahvaltısı otlu peynirden cacığa, kavuttan murtuğaya pek çok doğal ve yerel lezzeti kapsamında bulundurmaktadır. Bir marka değeri olarak Van kahvaltısının önemi gerek ulusal gerekse uluslararası platformda onaylanmıştır. Hem Van ili hem de Van mutfak kültürü için önemli bir değer olarak karşımıza çıkan Van kahvaltısının sürdürülebilirliği de önemi vurgulanması gereken bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Van kahvaltısının sürdürülebilirliğinde şüphesiz ki kuşakların önemi göz ardı edilememektedir. Bu nedenle Van kahvaltısının Y ve Z kuşağının zihninde ne canlandırdığının tespit edilmesinin, Van kahvaltısına yönelik farkındalıklarının belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Buradan hareketle mevcut çalışmada Van’da ikamet eden Y ve Z kuşağının yöresel mutfak kültürlerinin önemli bir unsuru olan Van kahvaltısına ait görüşlerinin metaforlar aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda “Van kahvaltısı …… gibidir. Çünkü ……” ifadesinin yer aldığı online soru formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Katılımcıların her birinden yalnızca bir metafor ile ifadeyi cevaplamaları ve böylece Van kahvaltısına yönelik algılarını aktarmaları istenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde gerçekleştirilen çalışmanın verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Diğer taraftan betimsel istatistikler için de istatistiksel paket programdan yararlanılmıştır. İçerik analizi sonucunda geçerli metaforlar tespit edilip uygun kategoriler altında sunulmuştur. İstatistiksel paket programı aracılığıyla elde edilmiş betimsel istatistiklere de çalışma amacı doğrultusunda bulgular kısmında yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Metafor, Van, Van kahvaltısı, Y Kuşağı, Z kuşağı.

Like every country and region, the province of Van has its own unique culinary culture. Van breakfast is an important part of the culinary culture of the province of Van. Van breakfast includes many natural and local delicacies from herby cheese to cacık, kavut to murtuğa. The importance of Van breakfast as a brand value has been confirmed both nationally and internationally. The sustainability of Van breakfast, which is an important value for both Van province and Van culinary culture, is also an issue that needs to be emphasized. Undoubtedly, the importance of generations cannot be ignored in the sustainability of Van breakfast. For this reason, it is thought that it is important to determine what the Van breakfast envisions in the minds of the Y and Z generations, and to determine their awareness of the Van breakfast. From this point of view, in the present study, it is aimed to determine the views of the Y and Z generation residing in Van, about Van breakfast, which is an important element of local cuisine cultures, through metaphors. For this purpose, data were collected through an online questionnaire containing the phrase "Van breakfast is like .... Because ....". Each of the participants was asked to answer the statement with only one metaphor and thus to convey their perceptions about the Van breakfast. The data of the study, which was carried out in the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods, were analyzed by content analysis. On the other hand, statistical package program was used for descriptive statistics. As a result of the content analysis, valid metaphors were identified and presented under appropriate categories. Descriptive statistics obtained through the statistical package program are also included in the findings section in line with the purpose of the study. Key Words: Metaphor, Van, Van Breakfast, Generation Y, Generation Z.