Farklı Perspektiflerle Çocuk Eğitimi, Prof. Dr. Zihni MEREY, Editör, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, ss.403-420, 2020
Eğitimin hammaddesinin insan olması felsefi tartışmaları da beraberinde
getirmektedir. Bu tartışmaların özünde ise nasıl bir insanın yetiştirileceği
sorunu yatmaktadır. Eğitimin sosyal,
ekonomik, psikolojik, tarihi, siyasal, pedagojik ve felsefi temelleri vardır.
Eğitimin amacının ne olacağı, amaca ilişkin içeriğinin nasıl olacağı, içeriğine
kimlerin niçin karar vereceğine, içeriğinin hangi yöntem ve tekniklerle sunulacağı,
öğrencilerin hangi ölçütlere bağlı olarak değerlendirileceği, eğitim sürecinin
nasıl değerlendirileceği gibi belli başlı sorun alanları da vardır. Tüm bu
sorun alanlarının derinlikli tartışma konusu yapılması temelde felsefenin
özelde ise eğitim felsefesinin işi olduğu söylenebilir. Çünkü eğitim felsefesi
eğitim faaliyetlerinin daha etkili yürütülmesi için eğitim bilimine ve
eğitimcilere yol, yöntem göstererek kılavuzluk yapar. Bu nedenle her eğitim
faaliyetinin felsefi bir paradigmaya dayanması kaçınılmazdır. Hatta felsefesiz
bir eğitim düşünmek neredeyse olanaksızdır. Dolayısıyla bu araştırma da 1924
yılında Türkiye’ye gelerek modern eğitim sistemimizin felsefi temellerini atan,
eğitim sistemimizin ilk kurucuları arasından yer alan ve eğitim sistemimiz üzerinde
derin etki bırakan Amerikalı filozof ve eğitim kuramcısı olan John Dewey’nın eğitim
anlayışını konu etmektedir