Klasik Türk Müziğinin Toplumla Etkileşiminde İcracı Rolü ve Fonksiyonları


Creative Commons License

Çakmak S.

Kültür Evreni, cilt.15, sa.51, ss.124-153, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 51
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Kültür Evreni
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.124-153
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her insan belli bir toplumda belirli koşullar içerisinde kendine bir yer edinmeye çalışır. Kişilerin edinmek istedikleri yer, toplumsal statülerinin belirleyicisidir. Bu yerin belirleyeni ise toplumdaki duyuş, düşünüş, sosyal ve ekonomik durum, toplumların kültürel gelişmişlik durumu ve hayata bakış açılarıdır. Statünün asıl belirleyicisi toplumdur ve bu belirleme kişinin dışında gelişen nesnel bir algılayış biçiminin göstergesidir. Bu statülerin oluşumunda müzik zevki ve pratiği önemli bir yer edinmektedir.

Klasik Türk Müziğinin ilk oluşumundan bu yana belirli bir zümre tarafından içselleştirildiği, dinleme ve söyleme ediminin kimliksel bağlamda bu müzik türünü belli bir zümrenin himayesine aldığı bilinmektedir. Geçmişten günümüze farklı milletlerden icracı, teorisyen ve bestekarlarla gelişen ve değişerek farklı müzik türleriyle birleşip hayattaki fonksiyonunu devam ettirerek gelen Klasik Türk Müziği icracısının, kendisi için oluşan roller çerçevesinde icrasını da nasıl sergileyeceği, nasıl bir icra ya da icralar yapacağı, farklı toplumsal koşullara göre icrasında hangi değişikliklere gideceği de toplumsal değişimler çerçevesinde belirlendiği anlaşılmaktadır. İcracının toplumsal rolünü ortaya koyarken Klasik Türk Müziği’nin de statüsünü ve rolünü birçok etkenle birlikte araştırmak ve birçok açıdan incelemek gerekmektedir. Böylece Klasik Türk Müziği icracısının hem toplumsal statüsü hem rol kümesi hem de süreç içerisinde oluşan “normatif” düzen oluşturan icraları ortaya çıkarılabilir.

Yapılan çalışma, Klasik Türk Müziği icracısının Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinden Cumhuriyete ve günümüze çeşitlenen toplumsal statüsüne bağlı olarak değişen çeşitli rol kümesine sahip olduğunu göstermiştir. Klasik Türk Müziği icracısının toplumla ilişkisi çerçevesinde rol kümesi tespit edilirken, çeşitli değişkenler ekseninde onun rol kümesini oluşturan en mühim unsurun gelenek ve bu geleneğin, Osmanlı Devleti’nin son dönemleriyle başlayıp erken Cumhuriyet dönemi ile devam eden modernleşme çalışmalarından etkilenme sürecinin, Klasik Türk Müziği icracısının toplumla olan ilişkisine yaptığı tesir olduğu anlaşılmıştır. Bu süreçte, Klasik Türk Müziği icracısının rol kümesine salt bir icracı rolünün yanı sıra hem gelenekten gelen ve değişen hem de modernleşme dinamikleriyle birlikte oluşan çeşitli rollerin eklendiği tespit edilmiştir. Günümüzde bu roller geçmişten gelen “avam”, “havas” niteliğindeki ayrımcı bakış açısından ziyade kullanımı ve tüketimi kolay ürünlere yönelme psikolojisinden kaynaklanmaktadır. Klasik Türk Müziğinin ağır, ağdalı dili ve üslubu onu öğrenmeyi zorlaştırdığından daha basit bir form olan “şarkı” formunda eserler çeşitli mekânlarda icra edilmekte, dinlenmektedir. Klasik formun arz-talep beğenisinden öte bir sanatsal yapısı vardır ve gençler tarafından özüne uygun öğrenilmesi gerekmektedir. Bunun için gerekli düzenlemelerin öncelikle Türk Müziği Devlet Konservatuvarlarında yönergeye uygun düzenlenmesi ve meşk usulüyle devam ettirilmesi elzem görünmektedir.