Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.559-580, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde öğrenim
gören öğrencilerin en çok hangi değerleri tercih ettiklerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Betimsel türde yapılan bu araştırmanın verileri; bu araştırmayı yürütenler tarafından
geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve “Schwartz Değerler Ölçeği” kullanılarak elde
edilmiştir. Araştırmanın evrenini, Van YYÜ’de öğrenim gören öğrenciler; örneklemini ise
bu öğrenciler arasında seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örneklem tekniği
ile seçilen 353 öğrenci oluşturmaktadır. Bunların %49.9’u (176) kadın, %50.91 ise
(177) erkektir. Katılımcıların yaş aralığı 18-32 arasında değişmekte, yaş ortalaması ise
22.09’dur. Öğrencilerin değer yönelim puanlarının cinsiyet değişkenine göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek için bağımsız t-testi kullanılmıştır. Farklı fakültelerde
okuyan öğrencilerin değer yönelimleri puanları arasındaki farklılıkları incelemek için tek
yönlü ANOVA uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre erkeklerin güç, başarı, hazcılık,
uyarılım ve geleneksellik değerlerine yöneldikleri; kadınların ise özyönelim, evrensellik,
iyilikseverlik, uyum, güvenlik ve dindarlık değerlerine yöneldikleri tespit edilmiştir.
Bununla birlikte uyum, güvenlik ve dindarlık değer yönelimlerinin cinsiyet değişkenine
göre farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca, veterinerlik fakültesi hazcılık; eğitim fakültesi
özyönelim ve iyilikseverlik; iktisadi ve idari bilimler fakültesi (İİBF) uyarılım; ilahiyat
fakültesi evrensellik, uyum, güvenlik ve dindarlık; mühendislik fakültesi ise güç, başarı
ve geleneksellik değer(ler)ine yönelmiştir. Güç, başarı, hazcılık, uyarılım ve evrensellik
değerlerinin puan ortalamaları fakülte değişkenine göre farklılaşmazken; özyönelim,
geleneksellik, uyum, güvenlik ve dindarlık değerlerinin puan ortalamaları fakülte
değişkenine göre farklılaşmıştır
This research aims to determine the values which are preferred mostly
by the students studying in various faculties of Van Yüzüncü Yıl University (YYU). Data
of this descriptive research was obtained through “Personal Information Form” and
“Schwartz Value Scale.” Research population is composed of the students of Van YYU,
and research sample covers 353 students selected by stratified sampling, which is among
the random sampling methods. Independent t-test was used to determine whether value
orientation scores of the students differ according to gender variable. One-way ANOVA
was applied to analyse the differences among value orientation scores of students in
different faculties. Results indicate that male students have a tendency towards power,
achievement, hedonism, stimulation and tradition while the female towards selfdirection, universalism, benevolence, conformity, security and piety. However, it was
observed that conformity, security and piety value orientations differ according to gender
variable. Moreover, students in veterinary faculty had a tendency towards hedonism
while those in education faculty towards self-direction and benevolence; those in
faculty of economics and administrative sciences towards stimulation; those in theology
faculty towards universalism, conformity, security and piety and those in engineering
faculty towards power, achievement and tradition values. Score averages for power,
achievement, hedonism, stimulation and universalism did not differ according to faculty variable but those for self-direction, tradition, compatibility, security and piety differed in
that respect.