Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler, cilt.6, sa.4, ss.517-536, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada farklı branşlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının coğrafya okuryazarlık düzeyleri belirlenmiş ve bu
düzeyin farklı değişkenlerle ilgisi incelenmiştir. Çalışmada problem durumunu belirlemek adına geçmişte veya halen
olan bir durumu gerçekte var olduğu gibi inceleyen tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2018-2019 Eğitim ve
Öğretim yılında, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 7 farklı branşta öğrenim gören 260 öğretmen adayı
katılmıştır. Katılımcıların branşları Sosyal Bilgiler, Türkçe, Sınıf, Ortaöğretim Matematik, Tarih, Fen Bilgisi ve Türk Dili
ve Edebiyatı öğretmenliğidir. Çalışmada verilerin analizinde ise betimsel analiz, ilişkisiz örneklemler için t-testi, Pearson
Korelasyon analizi, tek yönlü ve çift yönlü varyans analizi (anova) kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmen
adaylarının coğrafya okuryazarlık seviyelerinin belirlenen yeterlilik ölçütünün altında kaldığı ve coğrafya
okuryazarlıklarının düşük seviyede olduğu ortaya konulmuştur. Bunun yanında coğrafi bilgi ve beceriler açısından
erkeklerin kadınlara göre daha yeterli olduğu, Sosyal Bilgiler ve Türkçe bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının
coğrafya okuryazarlık düzeylerinin Sınıf, Fen Bilgisi, Matematik ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği bölümlerinde
okuyan öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu, coğrafi bilgi ve beceriler açısından sınıf değişkeninin bir etkisi
olmadığı belirlenmiştir. Coğrafya okuryazarı olmada, mezun olunan okul türünün belirleyici bir etkisinin olmadığı;
okuryazarlığın yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği, seyahat edilen il ve ülke sayısına göre anlamlı bir
farklılık göstermediği belirlenmiştir. Coğrafi bilgi ve beceriler açısından coğrafya dersine yönelik olumlu tutum
sergileyen öğretmen adaylarının olumsuz tutum sergileyenlere göre daha yeterli olduğu şeklinde birçok bulgu elde
edilmiştir