Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1253-1264, 2024 (Hakemli Dergi)
Fosil yakıtların yanmasından kaynaklanan sera gazı emisyonlarının neden olduğu küresel ısınmanın
ve bu yakıtların sınırlı doğasının farkına varılması, otomotiv mühendislerini alternatif enerji
kaynaklarını ve araç tasarımlarını keşfetmeye yöneltmiştir. Hibrit ve elektrikli araçların (HEV'ler ve
EV'ler) benimsenmesi artarken, içten yanmalı motorlu (İYM) araçlar yaygınlığını korumaktadır. İYM'
lerle ilgili çevresel kaygıları gidermek için bilim insanları, fosil yakıtlara bağımlılığı daha da azaltmak
için hidrojen yakıt hücreli elektrikli araçlar (FCEV'ler) ve bataryalı elektrikli araçlar (BEV'ler) gibi
tamamen yeni araç tasarımlarına yönelik araştırmalara devam etmektedirler. Ayrıca günümüz
araçlarında kullanılan motorların, motor verimliliğini artırmak ve emisyonları en aza indirmek için
potansiyel çözümler olarak nano yakıtların ve yakıt katkı maddelerinin kullanımını araştırmaktadırlar.
Benzin-ftalosiyanin karışımlarının içten yanmalı benzinli bir motordaki performans ve emisyonlarını
değerlendirmek için deneysel bir araştırma yapılmıştır. FS7.5 (hacimsel olarak %92.5 benzin %7.5
ftalosiyanin), FS12.5 (hacimsel olarak %87.5 benzin %12.5 ftalosiyanin), FS17.5 (hacimsel olarak
%82.5 benzin %17.5 ftalosiyanin) hazırlanmış ve daha sonra motorda değerlendirilmiştir. Deneysel
çalışma sonuçlarına göre, benzin yakıtına kıyasla F17.5 karışım yakıtı kullanıldığında motor momenti
%1.38 ve motor gücü %1.64 oranında artmıştır. Buna karşın, FS7.5 karışım yakıtı CO emisyonunda
%55.89 oranında bir düşüşe yol açmıştır. FS17.5 karışım yakıtı ise egzoz gaz sıcaklığında %2.27
oranında bir azalma yaratırken, tüm karışım yakıtlarının HC, CO2 ve NOx emisyonlarında artış
gözlenmiştir. Özgül yakıt tüketimleri ise FS7.5, FS12.5 ve FS17.5 karışım yakıtları için sırasıyla
%5.51, %4.23 ve %2.83 oranlarında azalmıştır.
Global warming caused by greenhouse gas emissions from the combustion of fossil fuels and the
realization of the finite nature of these fuels has led automotive engineers to explore alternative energy
sources and vehicle designs. While the adoption of hybrid and electric vehicles (HEVs and EVs) is
increasing, internal combustion engine (ICE) vehicles remain prevalent. To address the environmental
concerns associated with ICEs, scientists continue research into entirely new vehicle designs such as
hydrogen fuel cell electric vehicles (FCEVs) and battery electric vehicles (BEVs) to further reduce
dependence on fossil fuels. They are also investigating the use of nanofuels and fuel additives as
potential solutions to improve engine efficiency and minimize emissions from the engines used in
today's vehicles. An experimental investigation was conducted to evaluate the performance and
emissions of gasoline-phthalocyanine blends in an internal combustion gasoline engine. FS7.5 (92.5%
gasoline and 7.5% phthalocyanine by volume), FS12.5 (87.5% gasoline and 12.5% phthalocyanine by
volume), FS17.5 (82.5% gasoline and 17.5% phthalocyanine by volume) were prepared and then
evaluated in the engine. According to the results of the experimental study, engine torque increased
by 1.38% and engine power increased by 1.64% when using F17.5 blend fuel compared to gasoline
fuel. On the other hand, FS7.5 blend fuel led to a 55.89% reduction in CO emissions. FS17.5 blend
fuel resulted in a 2.27% decrease in exhaust gas temperature, while HC, CO2 and NOx emissions of
all blend fuels increased. Specific fuel consumption decreased by 5.51%, 4.23% and 2.83% for FS7.5,
FS12.5 and FS17.5 blend fuels, respectively.