Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt.36, sa.1, ss.79-87, 2021 (Hakemli Dergi)
Çelik tüp içine beton doldurulmuş (ÇTBD) kirişlerin özellikle yüksek yapılarda ve köprü kirişlerinde
kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. Ancak, son yıllarda normal ve paslanmaz çelik yerine daha hafif ve
ucuz olan alüminyum tüp içine beton doldurulmuş (ATBD) kirişler inşaat uygulamalarında yaygın bir
şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı çelik lif katkılı dikdörtgen en kesitli ATBD kirişlerin
moment ve süneklik kapasitelerinin incelenmesidir. Çelik liflerin hacimsel lif oranları %0,5 ve %1,5
olarak, alüminyum tüp et kalınlıkları ise 2 ve 4 mm olarak seçilmiştir. Çalışma sonucunda, içi boş
alüminyum tüplerin içine beton doldurulmasının ATBD kirişlerin dayanım ve süneklik kapasitelerini
önemli oranda artırdığı belirlenmiştir. Çelik liflerin ATBD kirişlerin moment kapasitelerini arttırmada
etkileri oldukça sınırlıyken, ATBD kirişlerin süneklik kapasitelerini arttırmada çok daha fazla etkili
oldukları görülmüştür. Ayrıca, çelik lif hacimsel oranı %0,5’den %1,5’a çıkarıldığı zaman ATBD
kirişlerin daha fazla elastik ötesi deformasyon yaptıkları ve bundan dolayı süneklik kapasitesindeki
artışların daha belirgin olduğu belirlenmiştir.
Nowadays, the use of concrete filled steel tube (CFST) beams is increasing especially in high structures
and bridge beams. However, concrete filled aluminum tube (CFAT) beams that are lighter and cheaper
than normal and stainless steel, are widely used in construction applications in recent years. The aim of
this study is to examine the moment and ductility capacities of steel fiber reinforced rectangular CFAT
beams. The volumetric ratios of steel fibers were selected as 0.5% and 1.5% and aluminum tube wall
thicknesses were chosen as 2 and 4 mm. The results show that filling concrete into hollow aluminum
tubes significantly increase the strength and ductility capacities of CFAT beams. While the effects of steel
fibers in increasing the moment capacity of CFAT beams are quite limited, it has been observed that they
are much more effective in enhancing the ductility capacity of CFAT beams. In addition, when the fiber ratio was increased from 0.5% to 1.5%, it was obtained that CFAT beams exhibit more inelastic
deformation and therefore the increase in ductility capacity was more pronounced.