Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.9, no.34, pp.132-148, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
İslam inancını benimsemiş toplumlarda iş ahlakının İslam’a uygun olması büyük
önem taşımaktadır. İslam iş ahlâkında İş görenlerin iş tatminleri, örgütsel bağlılıkları
ve işten ayrılma niyetleri sadece materyalist bir bakış açısıyla değerlendirilmemekte
aynı zamanda işin manevi boyutuna da odaklanmaktadır. Çalışmamızda İslam iş ahlakının
(İİA) iş tatmini (İT), örgütsel bağlılık (ÖB) ve işten ayrılma niyetine (İAN) olan
etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Van ili merkez ilçelerdeki katılım
ve mevduat bankalarında farklı pozisyon ve görevlerde çalışan 151 kişiye anket
uygulanmış ve elde edilen veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Verilerin kodlanmasında
ve analizinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Bu doğrultuda çalışmamızda
dört tane ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlar İslam iş ahlâkı ölçeği, iş tatmini
ölçeği, örgütsel bağlılık ölçeği ile işten ayrılma niyeti ölçeğidir. Elde edilen verilerin istatistiksel
analizi sonucunda kamu mevduat bankalarında İslam iş ahlakının iş tatmini
ve örgütsel bağlılık üzerinde herhangi bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Bunun
aksine özel mevduat, kamu katılım ve özel katılım bankalarında İslam iş ahlakının
iş tatmini ile örgütsel bağlılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
Aynı zamanda İslam iş ahlakının kamu mevduat bankalarında işten ayrılma
niyeti üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Fakat özel mevduat, kamu
katılım ve özel katılım bankalarında İslam iş ahlakının işten ayrılma niyeti üzerinde
negatif yönlü anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.