THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.1, sa.4, ss.141-153, 2003 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, öğretim ilkelerini kullanma
becerilerine, aday öğretmenlerin ne ölçüde sahip olabildiklerini ortaya
koymaktır. Öncelikli olarak, konu ile ilgili kaynaklardan, öğretmenlerde
bulunması gereken öğretim ilkeleri becerileri tespit edilmiştir. Araştırma için
uygulanan anket, teorik çerçeveden faydalanarak oluşturulmuş ve ilköğretim
okullarında öğretmenlik uygulaması esnasında gözlemci öğretmenler ve
öğrencilere uygulanmıştır. Daha sonra bulgular istatistiksel olarak analiz
edilmiştir. Analiz sonuçları, gözlemci öğrencilere göre öğretim ilkelerini
kullanabilme becerilerinde, aday öğretmenlerin en yeterli oldukları becerinin
“sorular sorarak ve fırsat vererek öğrencileri düşündürme”; en yetersiz
oldukları becerinin ise “gerektikçe ara özetlemeler yapma, öğrencilere not
aldırma” becerisi olduğu görülmüştür. Gözlemci öğretmenlere göre aday
öğretmenlerin en yeterli oldukları becerinin “öğrencileri, anlattıklarıyla ve
yaptıklarıyla tatmin etme”, en yetersiz oldukları becerinin ise “ders sonunda
genel özetleme yapma” ve “plana uygun hareket etme ve zamanı dengeli kullanma”
becerisi olduğu görülmüştür. Eğitim fakültelerinde okutulan derslerde,
özellikle de öğretim derslerinde uygulamalara ağırlık verilmesinin aday
öğretmenlerdeki öğretim ilkelerini kullanabilme becerilerinin geliştirilmesine katkıda
bulunabileceği belirtilmiştir.
This study aims to find out traniee primary school
teachers levels of the use of teaching principles. At first, essential teaching
principle and their requirements for the lessons have been identified from the
literature. To that end a special questionnaire has been developed for the
research to identify the level of the teaching competence in the light of the
reviewed literature. This questionnaire has been applied to the mentors and
observers. Later, findings have been analysised as statistical. According to
the observer students the results of analysis have indicated that the traniee
teachers’ most sufficient teaching skill is “asking questions to the students
and have them think on these questions”. “Summarising the lesson when needed
and getting students to take note” are the weakest skill of the trainee
teacher. According to the observer teachers the most sufficient skills of the
trainee teachers are “that students are satisfied with what the trainee
teachers have said and done”. Similarly, the weakest skills of these students
are “making a general summary at the end of the lesson”, explaining the lesson
in line with the lesson plan and the use of time properly”. Further more, it is suggested that the
lecturers of education faculties must spend more time and effort in teaching
the applied courses and this will contribute to traniee teachers knowledge of
teaching principle.