SADAB XII. ULUSLARARASI SOSYAL ARAŞTIRMALAR VE DAVRANIŞ BİLİMLERİ SEMPOZYUMU, Antalya, Turkey, 12 - 13 November 2022, pp.69-70
Level
of Strategic Planning Awareness of Managers and Problems Encountered in
Strategy Development: The Case of Van Yüzüncü Yıl University
Abstract
In
this study, it was aimed to reveal the problems faced by these managers during
the strategy planning phase by measuring the strategic awareness levels of the
unit managers who are in the decision-making position at Van Yüzüncü Yıl
University. For this aim, 133 people who worked in various departments of the
relevant institution in the positions of dean, deputy dean, department head,
college director and assistants, institute director and assistants, heads of
departments, and college secretary were given a questionnaire. The
questionnaire used in the study consists of three parts. In the first part, there are seven
statements of the participants, in the second part, there are 14 statements to
measure the strategic planning awareness level of the participants, and in the
last part, there are 33 statements about strategic management implementation
problems. Obtained
data were analyzed statistically. SPSS
20 package program was used in both coding and analysis of the data. Two measurement tools were used in
our study. These are
the "Strategic Planning Consciousness Level" and "Strategy
Implementation Problems" scales. It
has been determined that the strategic planning awareness levels of the
managers differ. It
has been determined that the managers who have received training on strategic
planning have a higher level of strategic planning awareness than the managers
who have not received training. While
it was ascertained that managers' levels of strategic planning awareness
differed according to age, there was no difference according to gender or
educational status. It has been determined that the main problems encountered
in strategic management are the absence of the "guide trainer" in the
institution, the traditional management approach being more dominant, the
workload being excessive and the lack of necessary value for talented people.
Keywords: Strategy, Strategic
Consciousness, Strategic Management, Strategic Planning, Case Study
Yöneticilerin
Stratejik Planlama Bilinç Düzeyi ve Strateji Geliştirmede Karşılaşılan
Sorunlar: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği
Öğr. Gör. Dr. Mehmet Sadık ÇOBAN
Van
Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Gevaş
MYO
ORCID:
0000-0002-6903-3893
Bu çalışmada Van Yüzüncü Yıl
Üniversitesi’nde karar verme pozisyonunda olan birim yöneticilerinin stratejik
bilinç düzeylerini ölçerek strateji planlama aşamasında bu yöneticilerin
karşılaştıkları sorunları ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla ilgili
üniversitenin farklı birimlerinde dekan, dekan yardımcısı, bölüm başkanı,
yüksekokul müdürü ve yardımcıları, enstitü müdürü ve yardımcıları, daire
başkanları, fakülte ve yüksekokul sekreteri pozisyonunda çalışan 133 kişiye
anket uygulanmıştır. Çalışmada kullanılan anket üç kısımdan oluşmaktadır.
Birinci kısımda katılımcılara ait 7 ifade, ikinci kısımda katılımcıların
stratejik planlama bilinç düzeyini ölçmeye yönelik 14 ifade, son kısımda ise
stratejik yönetim uygulama sorunları ile ilgili 33 ifade bulunmaktadır.
Verilerin hem kodlanmasında hem de analizinde SPSS 20 paket programı
kullanılmıştır. Çalışmamızda iki tane ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlar
“Stratejik Planlama Bilinç Düzeyi Ölçeği” ile “Strateji Uygulama Sorunları”
ölçekleridir. Yapılan analizler sonucunda yöneticilerin stratejik planlama
bilinç düzeylerinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Stratejik planlama ile
ilgili eğitim almış yöneticilerin eğitim almamış yöneticilere göre stratejik
planlama bilinç düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Yaş faktörüne göre
yöneticilerin stratejik planlama bilinç düzeylerinin farklılaştığı tespit
edilirken; cinsiyet ile eğitim durumuna göre herhangi bir farklılığın olmadığı
tespit edilmiştir. Stratejik yönetimde karşılaşılan sorunların başında rehber
eğiticinin kurumda olmaması, geleneksel yönetim anlayışının daha çok hâkim
olması, iş yükü fazlalığı ve yetenekli kişilere gerekli değerin verilmemesinin
olduğu tespit edilmiştir.