Toplumsal Olayların Sanata Yansıması Bağlamında Adrienne Sloane’un Yapıtlarında Bireysel Söylemler


Creative Commons License

Oskay N.

AART Uluslararası Sanat Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 15 - 16 Nisan 2021, ss.149-163

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.149-163
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanat, sanatçının fikirleri ve yaratıcılığı yoluyla insanı tartışan bir üretim biçimidir. Her çağın toplumsal problemleri, dönemin sanatçıları tarafından ele alınıp irdelenmiştir. Sanatçı duyarlılığı yaşadığı dünyayı bir tanık olarak izleyip; tanıklığının verilerini sanatın yaratıcı diline dönüştürmüştür. Aynı olayları izleyen farklı sanatçıların yaratıcı yorumları farklılık gösterse de yaşananların tarihe düşürülmüş sanatsal bir notu olarak uygarlık tarihinde yer almaktadır.

İnsanlığın kültürel ve siyasal tarihi bağlamında sürekli bir değişim içinde varlığını sürdüren sanat, her dönem farklı olay ve olguların imgelemi ile izleyiciye ulaşmıştır. Günümüz çağdaş sanat eserleri incelendiğinde, toplumsal sorun olarak kabul edilen dünya üzerindeki savaşlar, göçler, çarpık kentleşme, çevre kirliliği, küresel ısınma vb. daha pek çok toplumsal sorunu konu edindiği görülmektedir.

Toplumsal problemlere dikkat çekmeye yönelik sanatsal pratikler, izleyiciyi duyarlı olmaya yöneltmektedir. Bu bağlamda plastik sanatlarda kendisine yer bulan lif/tekstil sanatı ile üretim yapan sanatçılar da çaba göstermektedir.

Bu çalışmanın amacı; sanatın var oluşunu, sanatın toplum ile ilişkisini, toplumsal sorunların sanatçıya nasıl yansıdığını ve sanatçının bunu nasıl ifade ettiğini irdelemenin yanı sıra toplumsal sorunlara dikkat çekerek sanatsal üretimler gerçekleştiren lif/tekstil sanatçısı Adrienne Sloane’un yapıtları üzerinde bir analiz yapmaktır.

Çalışmada; sanatçıyla yapılan görüşmeler sonunda elde edilmiş belgeler, röportaj verileri ve sanat literatüründe sanatçıya ilişkin incelemeleri kapsayan yayınlarla elde edilmiş bilgiler kaynak olarak kullanılmıştır. Derleme niteliğindeki bu çalışmanın önemi kaynakların büyük bir kısmının bizzat sanatçıdan sağlanmış olmasıdır