Sosyolojik Baglam Dergisi, vol.4, no.1, pp.19-31, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Covid-19 salgın süreci tüm dünyayla beraber Türkiye’yi de derinden etkilemiştir. Salgın yalnızca sağlık
sistemini değil aynı zamanda sosyal ve ekonomik sistemi de olumsuz yönde etkilemiştir. Üretim ağının
durması ülke ekonomilerini olumsuz etkilerken, sokağa çıkma yasaklarıyla sosyal hayat sekteye
uğramıştır. Bu süre zarfında uzaktan eğitim bir alternatif olarak ortaya çıkarken, eksiklikler, uzaktan
eğitim araçlarıyla giderilmeye çalışılmıştır. Salgının etkisini kırmak için bazen tüm toplum, bazen de
toplumun belli kesimlerinin evde kalmaları zorunlu tutulmuştur. Özellikle 65 yaş ve üstü bireyler ile 20
yaş altı gençlerin dışarı çıkmaları uzun süre yasaklanmıştır. Bu araştırma sokağa çıkma yasağı sürecinde
evde kalan gençlerin zorunlu ev hallerini ortaya koymaktadır. Araştırma kapsamında gençlerin uzaktan
eğitim süreci, boş zamanlarını evde nasıl geçirdikleri ve aile ilişkileri incelenmiştir. Bu kapsamda Van kent
merkezinde yaşayıp merkez İpekyolu ilçesindeki liselere devam eden 350 öğrenciye, çevrimiçi anket
uygulanmıştır. Öğrencilere ulaşmak için öğretmenlerinden destek alınmıştır. Cinsiyet, hane halkı sayısı
gibi demografik özellikler ile gelir düzeyi ve ebeveyn eğitim özelliklerini belirten değişkenlerin, aile içi
ilişkiler ile uzaktan eğitim süreçlerine etkisi ölçülmüştür. Yapılan tespitler, gençlerin zorunlu evde kalma
günlerini, genellikle, sosyal medyada ve TV izleyerek geçirdikleri yönündedir. Uzaktan eğitim süreci
özellikle düşük gelirli ailelerde sekteye uğramıştır. Benzer bir durum kalabalık ailelerde de gözlenmiştir.
Karantina süreci aile bireylerinin birbirleriyle daha fazla vakit geçirmesini sağlarken aile içi çatışmaları
arttırmıştır. Özellikle düşük gelirli hanelerdeki çatışmalar, zaman zaman fiziksel şiddete dönüşmüştür.