Tıp Fakültesi Klinikleri, cilt.4, sa.3, ss.143-155, 2021 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin anatomi
dersi ile ilgili tutumlarının değerlendirmesidir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın amacına uygun olarak 24 soru içeren ‘Anatomi Dersine İlişkin
Tutum Ölçeği’, 351 öğrenciye çevrimiçi (online) olarak uygulanmıştır. Ölçekte; ‘Hiçbir Zaman’,
‘Nadiren’, ‘Bazen’, ‘Sık sık’ ve ‘Her zaman’ seçeneklerini içeren 5’li likert tipinde sorular
yer almıştır. Her zaman: 1’, ‘Sık sık: 2’, ‘Bazen: 3’, ‘Nadiren: 4’, ‘Hiçbir zaman: 5’ olarak
derecelendirilmiştir. Maddelere ilişkin tanımlayıcı istatistikler hesaplanmış ve maddeler arası
ilişkiyi belirlemek üzere çoklu uyum analizi yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin sorulara toplamda verdikleri cevaplar baz alınarak anatomi dersine
ilgilerinin ve anatomi eğitimine karşı tutumlarının; %1.4’ünün düşük düzeyde %38.2’sinin orta
düzeyde ve %60.4’ünün ise yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. ‘Anatomi Tutum Ölçeği’ puan
ortalaması ise 92.07±14.43 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Anatomi eğitiminde geleneksel materyallerle (maket, kadavra, kemik vb.) yüz yüze
eğitimin uygun olacağı, ancak yeni teknolojik eğitim şekillerinin de göz ardı edilemeyeceği,
ayrıca anatomi eğitiminin, hekimlik mesleği ve özellikle ileride seçilebilecek cerrahi branşlar
açısından birebir uygulamalı şekliyle verilmesinin daha iyi olacağı gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Anatomi, Kadavra, Tıp eğitimi, Tutum ölçeği
Objective: The aim of this study is to evaluate the attitudes of Van Yüzüncü Yıl University
Faculty of Medicine students towards the Anatomy course.
Material and Methods: In accordance with the purpose of the study, ‘Anatomy Attitude Scale’
included 24 questions (items) was applied to 351 participants (students) via online. In this scale; there are 24 questions with 5-point Likert type. The scaling is as follows: ‘Always: 1’, ‘Frequently: 2’,
‘Sometimes: 3’, Rarely: 4, ‘Never: 5’. For the questions or items, descriptive statistics were computed and
Multiple correspondence analysis was performed to determine the relationships among the questions.
Results: Based on the answers given by the students to the questions in total, it is observed that their
interest in Anatomy course and their attitudes towards Anatomy education; 1.4% are at low level, 38.2% at
medium level and 60.4% at high level.
The mean score of “Anatomy Attitude Scale” was found 92.07±14.43.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that face-to-face education with traditional materials
such as models, cadavers and bones in anatomy education was appropriate, however, new technological
education forms could be beneficial and attractive. In addition, it would be better to give one-to-one practical
education for profession of medicine and especially for surgical branches to be selected in the future.
Keywords: Anatomy, Cadaver, Medical education, Attitude scale