Elektronik Dil ve Eğitim Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.41-51, 2022 (Hakemli Dergi)
Sosyal medya; günlük haber okuma, oyun, paylaşım, sosyal ilişkiler kurma, bilgi alma ve
eğitim gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Ancak bazı durumlarda sosyal medyanın aşırı
kullanımı, bireylerde bağımlılık yaratabilmektedir. Bu araştırma okul öncesi
öğretmenlerinin sosyal medya bağımlılıklarını eşitli değişkenler açısından irdelemek için
yapılmıştır. Bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama
yöntemi/modeli kullanılmıştır. Mevcut araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme
yöntemiyle seçilen 462 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak
için Kişisel Bilgi Formu ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu (SMBÖ-YF)
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS paket program aracılığıyla yapılan
betimsel istatistik, t-testi, ANOVA ve farkın kaynağını belirtmek için yapılan Sceffe testi
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmeni, sosyal medyayı en çok
günlük haber okuma, iletişim ve paylaşım amaçlı kullandıkları ortaya çıkmıştır.
Öğretmenlerin sosyal medya bağımlılıklarının cinsiyete, yaşa ve sosyal medyayı kullanım
amaçlarına göre farklılaşmadığı görülmüştür. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuca göre
mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin, sosyal medya bağımlılıkları daha deneyimli
öğretmenlere oranla daha yüksektir.
Social media is used in many areas such as news, gaming, sharing, social relations, gaining
information and education. However, in some cases, excessive use of social media may
cause addiction in individuals. This study aims to examine the social media addiction of
preschool teachers in terms of several variables. For this purpose, one of the quantitative
research model, the descriptive survey model, was used. The sample of the study consists
of 462 preschool teachers selected by random sampling method. Personal information form
and Social Media Addiction Scale-Adult Form (SMDS-SF) were used to collect data in this
study. The data obtained from this study were analyzed in SPSS program. Descriptive
statistics, t-test, ANOVA and to determine the source of the difference Scheffe test were
performed. As a result of the study, it was found that preschool teachers mostly used social
media for daily news, communication and sharing. It was concluded that teachers' social
media addiction does not differ according to gender, age and the purpose of using social
media. Another important result of the study is that novice teachers have a higher level of
media addiction compared to experienced teachers