USBILIM 1ST INTERNATIONAL CONGRESS ON EDUCATION STUDIES, Ankara, Türkiye, 27 - 28 Kasım 2021, ss.21-22
Bu araştırmanın temel amacı, ilk ve ortaokullarda sosyal bilgiler derslerini veren öğretmenler ile
gelecekte verecek olan öğretmen adaylarının adalet değerine yönelik algılarının belirlenmesidir.
Karma yöntemin kullanıldığı bu araştırmanın modeli sıralı açıklayıcı desendir. Bu araştırmanın
evrenini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, Van ili merkezindeki ilk ve ortaokullarda görev yapan
sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenleri ile Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
öğrenim gören sınıf eğitimi ve sosyal bilgiler eğitimi bölümü öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel boyutunda uygun örnekleme yöntemi, nitel boyutunda ise maksimum çeşitlilik
örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen
“Kişisel Bilgi Formu”, “Adalet Algısı Ölçeği” ve “Yarı “Yapılandırılmış Görüşme Formu”
kullanılarak toplanmıştır. Ölçek formları ile toplanan nicel verilerin analizinde, parametrik testler
kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutundaki verilerin analiz edilmesinde içerik çözümlemesi
tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçlarına bakıldığında, öğretmen ve öğretmen
adaylarının adalet değerine ilişkin algılarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın
nitel sonuçları incelendiğinde, öğretmen ve öğretmen adaylarının `adalet ve adaletli birey"
olgularını en çok “hakkaniyet/hakkaniyetli olma” ile ilişkilendirdikleri belirlenmiştir.
Katılımcıların kendilerini genelde adaletli olarak değerlendirdikleri, adaletli olmadıklarını ya da
olamadıklarını düşünen katılımcıların ise bu şekilde düşünmelerini; insanlarla ilişkilerinin
bozulmasını istememe, zarar görme kaygısı, karşıdaki kişinin de adaletli olmaması gibi nedenlerle
açıkladıkları tespit edilmiştir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının adalet değeri konusunda doğru
beslenebilmelerini temin etmek üzere, adalet değeri ve eğitimi odaklı eser üretme ve yayın
çalışmalarına gidilmesi sağlanabilir. Öğretmen, öğrenci ve ebeveynlerin adalet değerine yönelik
algılarını belirlemeyi amaçlayan karşılaştırmalı araştırmalar yapılabilir
The main purpose of this study is to determine the perceptions of teachers who teach social studies
courses in primary and secondary schools and prospective teachers who will teach them in the
future. The model of this study, in which mixed method was used, is the sequential explanatory
design. The population of this study consists of classroom and social studies teachers working in
primary and secondary schools in the city center of Van in the 2019-2020 academic year, and
students of elementary education and social studies education at Van Yüzüncü Yıl University,
Faculty of Education. Convenience sampling method was used in the quantitative dimension of
the study and maximum variation sampling method was used in the qualitative dimension. The
data of the study were collected by using “Personal Information Form”, “Justice Perception Scale”,
and “Semi-structured İnterview Form” developed by the researcher. Parametric tests were used in
the analysis of quantitative data collected with scale forms. Content analysis technique was used
to analyze the data in the qualitative dimension of the study. Considering the quantitative results
of the study, it was determined that the perceptions of teachers and prospective teachers concerning
the value of justice are at high level. When the qualitative results of the study were examined, it
was determined that teachers and prospective teachers mostly associated the phenomena of “justice
and fair individual” with `fairness/to be fair". It was found that the participants generally consider
themselves to be fair and the ones, who think that they are not or could not be fair, explain the
reasons such as not wanting to deteriorate relations with people, worrying about being harmed,
and the others’ not being fair. In order to ensure that teachers and prospective teachers are educated
correctly on the value of justice, studies and publications may be produced based on the value of
justice and its education. Comparative studies can be conducted to determine the perceptions of
teachers, students and parents towards the value of justice.