Today, organizations aim to benefit from the systems they use as the main target. In this respect,
high investments have been made in these systems. Business processes are changing with business intelligence
and are designed in accordance with the needs. Business intelligence systems which play an active role affect
business performance and offes the opportunity to transform the benefits obtained into value. Therefore,
business performance and satisfaction to be obtained from business intelligence systems will also highlight the
perceived value. It is important which structures are effective in determining the performance to be achieved
by users with business intelligence. In this study, the structures that affect business performance were
investigated by considering business intelligence systems within the framework of information systems success
model. In the research design, the survey was preferred as the method to obtain the datas to be used in the
study. The datas used in the survey was obtained through face to face interviews from users who actively use
business intelligence systems in 2017. In this study, survey datas obtained from high-level, middle-level and
professional employees using business intelligence systems. The survey datas were evaluated using structural
equation modeling. Information quality, system quality, perceived satisfaction, perceived value and work
performance dimensions were discussed in the study. After the validity and reliability analysis of the research,
the relationships between the determined structures were examined. As a result of the research, it was seen that
the quality of information and system quality had an effect on perceived satisfaction and perceived value. In
addition, it has been determined that perceived satisfaction and perceived value affect job performance.
Geçmişten günümüze organizasyonlar kullandıkları sistemlerden ana hedef olarak fayda görmeyi
hedeflemişlerdir. Bu bakımdan bu sistemlere yüksek yatırımlar yapılmıştır. İş zekâsı ile iş süreçleri değişim
göstermekte ve ihtiyaca uygun bir şekilde tasarlanmaktadır. İş zekâsı sistemleri bu süreçlerde etkin rol
oynayarak iş performansını etkileyerek; elde edilen faydaları da değere dönüştürme imkânı sunmaktadır. Bu
yüzden iş zekâsı sistemlerinden elde edilecek olan iş performansı ve memnuniyet algılanan değeri de öne
çıkaracaktır. İş zekâsı ile kullanıcıların elde edeceği performansı belirlemede hangi yapıların etkili olduğu
önemlidir. Bu araştırmada iş zekâsı sistemleri bilgi sistemleri başarı modeli çerçevesinde ele alınarak iş
performansına etki eden yapılar araştırılmıştır. Araştırma tasarımında çalışmada kullanılacak verilerin elde
edilme yöntemi olarak anket tercih edilmiştir. Ankette kullanılan veriler 2017 yılında iş zekâsı sistemlerini
aktif olarak kullanan kullanıcılardan yüz yüze görüşmeler ile elde edilmiştir. Bu çalışmada iş zekâsı
sistemlerini kullanan üst düzey, orta düzey ve profesyonel çalışanlardan elde edilen anket verileri yapısal eşitlik
modellemesi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada bilgi kalitesi, sistem kalitesi, algılanan memnuniyet,
algılanan değer ve iş performansı boyutları ele alınmıştır. Araştırmanın geçerlilik ve güvenilirlik analizlerinden
sonra belirlenen yapılar arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma sonucunda bilgi kalitesi ve sistem
kalitesinin algılanan memnuniyet ve algılanan değer üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca algılanan
memnuniyet ve algılanan değerin iş performansını etkilediği belirlenmiştir.