Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu, Van, Türkiye, 18 Ekim 2018 - 20 Ekim 2021, ss.1294-1315
Temelinde korku öğesi yer alan gotik; dehĢet, heyecan, ĢaĢırtma gibi duygularla yakın anlam iliĢkisine
sahip sanat tarzlarının toplamı için kullanılan bir ifadedir. Gotiğin bu negatif çağrıĢımla yüklü
oluĢunun tarihsel nedenleri vardır. Örnekleri 12. ve 16. yüzyıllar arasındaki mimari eserlerde görülen
gotik, anlam geniĢlemesine uğrayarak müzik resim sinema gibi güzel sanat dallarında yaygın bir
kullanıma kavuĢur. Göğü delen sivri çatı ve kuleli dev yapılardan oluĢan gotik mimarinin görsel
çerçevesi içinde; harabe kaleler, karanlık mağaralar, çarpık biçimli ağaçlar, vahĢi kayalıklar yer alır.
Öte yandan tekinsiz ormanlar, malikâneler, Ģatolar, sisli yerler, belli baĢlı sinemasal gotik mekânları
oluĢturur. Bu ürkütücü mekânlara maruz kalan kiĢinin yaĢadığı kâbuslar, korkulara eĢlik eden müzik
gerilim yükseltici bir iĢlevle yüklüdür. Gotik anlatıları Ģekillendirense bu atmosferde iĢlenen
cinayetler, oluĢan gizem ve Ģüphe, sır, belirsizlik, doğaüstü ile yüklü endiĢe, durum ve olaylardır.
Gotik mimarinin göksel olanla yakınlık kurma amaçlı yapıları bir yandan dini anlamla yüklü iken,
diğer yandan da görkemli Ģato ve kaleler, alt tabakadan insanlara karĢı gücün ve iktidarın ihtiĢamını
örneklendirir. Bu tür mekân ve atmosferlerin kiĢide tetiklediği gerilim, tekinsizlik ve korku hisleri,
aynı zamanda, bu durumlara maruz kalmayı hazza dönüĢtürür ve alter-egoga tekabül eden iletiler
yüklenir. Dönemsel aĢırılıkların beslediği gotik eserlerde batıl inançlardan endiĢe ve korkulara uzanan
bir tahayyül aracılığıyla bilinçaltının saklı alanları dıĢa aktarılır.
Bu bildiride; gotiğin mimari, resim, sinema, müzik ve edebiyat gibi farklı sanat dallarındaki
yansımalarına; tarihsel ve sosyolojik veriler ıĢığında analitik bir yaklaĢımı denenmektedir.