Pegem Akademi Yayın Evi, Ankara, 2019
Dil zihnin aynası, kalbin tercümanı, kültürün aktarıcısı, yaşamın anlamıdır.
Başta insan olmak üzere bütün varlıkların yaşamında bu denli büyük bir öneme
sahip olan dil, öneminin büyüklüğü nispetinde anlaşılması zor bir muammadır
aynı zamanda.
Dili edinme ve edindirme, öğrenme ve öğretme ile ilgili tarih boyunca birçok
şey söylenmiş, yazılmış, çizilmiştir. Dil edinilir mi, öğrenilir mi; edindirilir mi,
öğretilir mi; nasıl edinilir/edindirilir ya da nasıl öğrenilir/öğretilir; bu süreçte ne
yapılır, nasıl yapılır veya bu konuya nasıl yaklaşılır? Bütün bu konular geçmişten
günümüze hep tartışılagelmiş, tartışılmaya da devam edecektir.
Bu konularla ilgili belli başlı kuramlar olmakla birlikte son 20-30 yıllık süreçte
birçok yaklaşım ortaya konulmuştur. Kuşkusuz bu yaklaşımların her birisi çok
önemli ve yararlıdır. Ancak hiç birisi tek başına konuyla ilgili bütün soru işaretlerini
giderici değildir. Bir dil dersi olan Türkçenin öğrenimi ve öğretimi ile ilgili
sorunlar ve bu bağlamda ele alınan konular da bu tartışmalarda yerini almaktadır.
Bu kitap, 2018 yılında yayınlanan ve 2019-2020 Eğitim ve Öğretim Sezonu’nda
aşamalı olarak uygulamaya konulan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı’ndaki
Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları dersi de dikkate alınarak hazırlanmıştır.
Dolayısıyla bu eser Türkçenin öğrenimi ve öğretimi ile ilgili çeşitli yaklaşımları
ve bu yaklaşımlarla doğrudan ya da dolaylı olarak ilintili olan birçok konuyu
kapsamaktadır. Bu yönüyle eserin, misyonu öğrenme ve öğretme olan öğretmen
adaylarının bu yöndeki ihtiyaçlarına azami derecede cevap vereceğine inanıyoruz.
Ayrıca eser, hâlihazırda öğretmenlik mesleğini icra edenlere, konuyla ilgili bilimsel
çalışmalar yapan araştırmacılara ve bu tür konularla ilgilenen herkese yardımcı
olacak bir kaynak kitap niteliğinde hazırlanmıştır.
Bu kitapta Türkçe dersi ile ilgili temel kavramlar; Türkçe öğrenmenin ve öğretmenin
anlamı, amacı, temel ilkeleri, tarihçesi; Türkçe öğretiminde eğitim ortamları
ile güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir Türkçe öğretiminin bileşenleri;
Türkçe öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış; Türkçe öğretiminde
ölçme-değerlendirme; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Türkçe öğretimine
yansımaları konularını bulacaksınız. Ayrıca kitapta bu dersin uygulayıcıları olan
öğretmen ve öğretmen adaylarına örnek mahiyetinde temel beceriler ve bunlarla
ilgili sınıf-içi uygulama örnekleri de yer almaktadır.Bu çalışma farklı üniversitelerin Türkçe Eğitimi anabilim dallarında görev
yapmakta olan ve alanlarında uzman bir kadro tarafından hazırlanmıştır. Dolayısıyla
yazar kadrosunun farklı illerde ve farklı profildeki öğrencilerle muhatap olan
akademisyenlerden oluşması, konulara farklı bakış açısı ile bakma fırsatı sunmuştur.
Gerek yazdıkları bölümlerle gerekse fikirleriyle kitabın hazırlanmasına katkıda
bulunan bölüm yazarı meslektaşlarımızı hem kutlar hem de bu özverili çalışmalarından
dolayı kendilerine teşekkür ederiz. Ayrıca öğretim elemanı, öğretmen,
öğretmen adayı meslektaşlarımızın bu kitabı eleştirel bir gözle inceleyerek
eksiklerimizi bize bildirmeleri de bizi sevindirecektir.
Çalışmanın yararlı olması dileğiyle.