5. Uluslararası Gap Sosyal Bilimler Kongresi, 3 - 05 Nisan 2020, ss.37-38, (Özet Bildiri)
İmam Şâfiî’den sonra mezhebin gelişmesine, yayılmasına ve istikrar kazanmasına katkı
sağlayan pek çok âlim olmuştur. Bu âlimlerden birisi de hiç kuşkusuz Nevevî’dir. Mezhebin
kendinden önceki fıkıh birikimini adeta yeni bir düzenlemeye tabi tutan Nevevî, mezhebin
seyrini etkilemiştir. Şâfiî’den sonra mezhep içi görüşlerin çoğalmasıyla birlikte zayıf görüşü
güçlü görüşten ayırmak oldukça zorlaşmıştı. Nevevî öncesi başlayıp olgunlaşan tahrîr
(ayıklama) faaliyetleri kendisiyle ile birlikte zirveye ulaşmış ve böylece farklı kavl ve
vecihlerden dolayı mezheb görüşünün belirlenmesinin güç olduğu belirsizlik ve istikrarsızlık
dönemi sona ermiştir. Tahrîr faaliyetleri ile birlikte Şâfiî mezhebinde fetvaya esas teşkil eden
görüşler belirlenmiş ve bu sayede mezhep istikrar dönemine kavuşmuştur. Artık Nevevî ile
birlikte tercihleri mezhebin tercihi haline gelmiştir. Bu açıdan bakıldığında Nevevî’nin tahrîr
faaliyetleri ve mezhebin istikrar kazanmasındaki rolü yadsınamaz bir gerçektir. Şâfiî
mezhebinde önemli bir fakih olan Nevevî’nin tercihleri, mezhepte kabul edilmekle birlikte
nadiren de olsa kabul görmeyen ve tartışılan tercihleri de olmuştur. Mezhep içi istikrarın
sağlanması bakımdan Nevevî’nin kabul gören tercihleri önemli olduğu kadar kabul görmeyen
tercihlerinin tespiti de bir o kadar önem arz etmektedir. Ayrıca Nevevî bazen aynı meselede
iki farklı tercihte bulunmuştur. Böyle bir durumda Nevevî’nin hangi tercihinin esas alınacağı,
mezhepte istikrarın sağlanması bakımdan yine araştırılmaya ve izaha muhtaçtır. Bu
çalışmada, Nevevî’nin tahâret konusunda kabul görmeyen ve tartışılan tercihleri ele
alınmıştır. Bunların tespiti fetvaya esas olan görüşün belirlenmesine yardımcı olacağı gibi
mezhebin istikrarına bir nebze de olsa katkı sunacağından bu çalışmaya ihtiyaç duyulmuştur.
Kabul görmeyen tercihlerinin tespitinde muteahhirûn (geç dönem) Şâfiî fukahâsından İbn
Hacer el-Heytemî ve Remlî olmak üzere eş-Şirbinî ve Zekeriya el-Ensârî gibi fıkahânın
görüşlerine başvurduk. Özellikle İbn Hacer el-Heytemî ve Remlî’nin tercihleri geç dönem
Şâfiî fukahâsı tarafından mezhepte umde kabul edilmiştir. Zira bunlar ikinci tahrîr/tenkîh
faaliyetinde bulunarak Şeyhân’ın (Nevevî ve Râfiî) tercihlerini yeniden incelemeye tabi
tutarak değerlendirmişlerdir. Bu nedenle ikinci tahrîr faaliyetinde bulunan fukahânın tercihleri
de en az Şehyân’ın tercihleri kadar mezhepte fetvaya esas olan görüşün belirlenmesinde önem
arz etmektedir
After Imam Shafiî, there were many scholars who contributed to the development, spread and
stability of the sect. One of these scholars is undoubtedly Nevevî. Nevevî, who subjected the
previous accumulation of the fiqh of the sect to a new regulation, affected the progress of the
sect. With the increase in intra-sectarian views after Shafii, it was very difficult to separate the
weak view from the strong one. Tahrîr (sorting) activities that started and matured before the
Nevevî peaked with him, and thus, the period of uncertainty and instability, which was
difficult to determine the view of the sect due to different utterance and perspective, ended.
With the Tahrîr activities, the views that constitute the basis for the fatwa in the Shafii sect
were determined and in this way, the sect has reached a period of stability. Now, with Nevevî,
his preferences have become the choice of the sect. From this point of view, Nevevî's role in
the stability of the sect and the sectarian stability is an undeniable fact. The preferences of
Nevevî who is an important scribe in the Shafii sect, have been accepted at the sect but rarely,
they have also been unaccepted and discussed. In addition, Nevevi sometimes made two
different choices on the same issue. In such a case, which preference of Nevevî will be based
on and the stability of the sect is in need of further investigation and explanation. In this
study, unacceptable and discussable preferences of Nevevî on cleanliness are discussed. Their
determination will help define the view that is the basis of fatwa and will contribute to the
stability of the sect to some extent. In the determination of his unacceptable preferences, we
consulted the views of the fiqh scholars, such as Es-Sirbinî and Zekeriya el-Ensârî, from
Shafii fukaha of muteahhrirun (late period), Ibn Hacer al-Heytemî and Remlii. Especially the
preferences of Ibn Hacer al-Heytemî and Remlii were accepted in the sect as principle by the
late Shafii fukaha. Because they carried out the second tahrîr / criticism activity and evaluated
the preferences of Seyhân (Nevevî and Râfiî) by re-examining. For this reason, the
preferences of the fukaha which is engaged in the second tahrîr activity are also important in
determining the opinion that is the basis of the fatwa in the sect as much as the preferences of
Sehyân.