Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, sa.8, ss.11-26, 2019 (Hakemli Dergi)
Aidiyet duygusu ve sosyal ağlar, sosyal sermayenin önemli unsurları arasında kabul
edilmektedir. Memnuniyet düzeylerinin, bireylerin bulundukları ortamlara aidiyet
düzeyleri ile ilişkili olduğu literatürde yer almaktadır. Bir bakıma memnuniyet duygusu
aidiyet duygusunu, aidiyet duygusu da sosyal ağlara bakışı etkilemektedir. Bu ilişkilerin
kalitesi de sosyal sermaye düzeyine katkıda bulunmaktadır. İlahiyat Fakülteleri
öğrencileri üzerine yapılan bu araştırmada, öğrencilerin bölüm memnuniyet
düzeylerinin, üniversite öğrencisinin en büyük sosyal ağını teşkil eden okul ortamına
bakışlarındaki etkisi ele alınmaktadır. Bu çalışmada, nicel araştırma yönteminden
yararlanılmıştır. Çalışmada kullanılan anket formu, amaçlı örneklem yoluyla seçilen
Ankara, Atatürk, Dicle ve Dokuz Eylül İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilere
uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, üniversite öğrencilerinin okudukları
bölümden memnun olma düzeylerine göre okullarının kendilerini ait hissettikleri bir yer
olması, düşüncelerini özgürce ifade edebilme ve okuldaki arkadaşlarıyla aralarında
karşılıklı güven durumları arasında istatistik olarak anlamlı bir farklılaşma tespit
edilmiştir. Bir bakıma, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin okudukları bölümden memnun
olma faktörünün, okul ortamına bakışlarında etkili olduğu gözlenmiştir.
Sense of belonging and social networks are recognized as important elements of social
capital. It is stated in the literature that the satisfaction levels of individuals with their
environments are related to their belonging levels. In a sense, the sense of satisfaction
affects the sense of belonging, and the sense of belonging affects the view of social
networks. The quality of these relations also contributes to the level of social capital.
In this research on theology faculty students, the effect of the students' level of
satisfaction with the department on their views about the school environment which
constitutes the biggest social network of the university students was discussed. In this
study, quantitative research method was used. The questionnaire used in the study
was applied to the students studying in the Theology faculties of Ankara, Atatürk, Dicle
and Dokuz Eylül universities that are selected through purposive sampling. According
to the findings, a statistically significant difference was found in the expressing their
thoughts freely in their schools and with mutual trust between their friends at school
in terms of the level of satisfaction of university students with the department they
study. In a sense, it was observed that department satisfaction factor of the students
of Theology Faculty has an effect on their view of school environment.