İKİ GEZGİN HA(L)K AŞIĞI: ERZURUMLU EMRAH VE ERCİŞLİ EMRAH (Aşıklık Geleneğinde Sözlü Kültürden Dijital Kültüre)


Creative Commons License

Çakmak S.

Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, cilt.6, sa.16, ss.163-184, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Türk edebiyatı külliyatının önemli bir kısmını halk edebiyatında aşık ve aşıklık geleneği oluşturmaktadır. Aşıklık edebiyatının saz şairleri ve söz (kalem) şairleri olmak üzere iki kısma ayrıldığı, aynı zamanda hece veznini arı bir Türkçeyle kullananların yanında divan etkisinde aruz vezniyle yazmaya çalışanların ve her iki vezni de ustalıkla kullanan aşıkların olduğu bilinmektedir. Literatürde, Ercişli Emrah’ın halk aşıklığı yönü daha baskın bir şekilde yansıtılırken, Erzurumlu Emrah, medrese eğitimi alması ve aruz vezniyle yazdığı şiirleri dolayısıyla hak (tasavvuf) aşıklığı ile daha belirgin bir şekilde öne çıkmaktadır.

Bu çalışma, Erzurumlu Emrah ve Ercişli Emrah’ın hak (tasavvuf) ve halk aşıklığı yönlerini karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Aşıkların hak aşıklığı yönlerinin şiirlerine nasıl yansıdığı literatür taranarak analiz edilmiştir. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak gerçekleştirilen bu durum tespitinde, yüz yüze görüşmeler yarı yapılandırılmış sorularla, Erzurumlu Emrah ve Ercişli Emrah’ın yöresindeki iki aşığa sorulmuş ve elde edilen bulgular yazılı ve dijital kaynaklarla karşılaştırılmıştır. Usta/çırak ilişkisi ve zamanın etkileri incelenerek, iki aşığın ha(l)k kimlikleri sözlü kaynaklar ve dijital platformlar üzerinden değerlendirilmiştir. Dünyevi aşk ile manevi aşk temaları arasında yapılan karşılaştırmalar, yapay zekâ teknolojisinin sözlü kültür çalışmaları ve halk edebiyatı çalışmalarındaki işlevleri ve potansiyel katkıları da ele alınmıştır. Sonuç olarak, her iki aşığın da hem halk aşıklığı hem de hak (tasavvuf) aşıklığı yönlerinin bulunduğu ve bu yönlerin şiirlerine farklı biçimlerde yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır.